A kapitalizmus két arca: Gazdagok és szegények a plázson - forgatókönyv
Munkacím: A kapitalizmus két arca: Gazdagok és szegények a plázson - forgatókönyv
(A globálkapitalizmus kritikája)
Előzmény: Jézus egyik ismert mondása az Újszövetségből:
„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”
(Máté evangéliuma 19:24, Márk 10:25, Lukács 18:25)
A „tű foka” itt nem a varrótű apró nyílását jelenti szó szerint, hanem szimbolikus kép — a lehetetlennek tűnő feladatot. A mondás lényege:
- A gazdagság gyakran együtt jár önelégültséggel, hatalommal, kötődéssel az anyagiakhoz. Soha nem elég, kapzsi majmok.
- Aki ragaszkodik a vagyonához, nehezebben nyitott Istenre és az önzetlenségre.
- Az üzenet nem a gazdagság teljes elutasítása, hanem a lelki értékek elsőbbsége. A világon az olló két szára egyre nagyobb a gazdagok és a szegények között. Tarthatat
Ezt a mondást a történelemben többféleképpen értelmezik — például a „Tű kapuja” jeruzsálemi városkapu legendája alapján. A „tű foka” mondást a keresztény hagyományban két főféleképpen értelmezték:
1. Szó szerinti értelmezés – a lehetetlenség képe
- Itt a „tű foka” valóban a varrótű apró nyílása.
- A teve a legnagyobb, a Közel-Keleten ismert teherhordó állat.
- A kép azt érzékelteti, mennyire nehéz a gazdagnak eljutni Isten országába, ha ragaszkodik a vagyonához. Már régen nem a közjót szolgálja.
- Ez a radikális értelmezés erős figyelmeztetés volt Jézus hallgatói számára.
2. „Tű kapuja” legenda – szűk bejárat Jeruzsálemben
- A középkori magyarázatok szerint Jeruzsálemben volt egy kis éjjeli kapu, a „Tű kapuja” (vagy „Tű szeme”).
- Éjszaka a nagy kapukat lezárták, és csak ezen a kis nyíláson lehetett bemenni.
- Egy teve csak úgy fért át, ha minden csomagját levették róla, és letérdeltették.
- Így a mondás üzenete: a gazdagnak „le kell raknia terheit, a “összeharácsolt puttonyát ” (anyagi ragaszkodását), hogy beléphessen Isten országába.
A teológiai üzenet Mindkét értelmezés hangsúlyozza:
- Nem a vagyon önmagában a probléma, hanem a hozzá vezető út és ahhoz való ragaszkodás.
- Aki képes lemondani róla és Istenbe vetni bizalmát, az „átfér” a tű fokán.
- A példázat a lelki alázatról, önzetlenségről, a közjó szolgálatáról és a belső szabadságról szól.
Forgatókönyv (Kiindulás)
Cím: Gazdagok és szegények a plázson
Helyszín: Itália, Velence Lidó keleti part, fizetős strand, csak az van és a szálloda sor előtti plázs, saját stranddal a vendégeknek (Hotel Excelsior Venice Venice-Lido).
Szereplők:, hotel recepció alkalmazottai és a személyzet, gazdag vendégek, gyerekek és a nép, az istenadta nép.
Zene:
Cselekmény: megérkezés komppal, majd autóval a szállodához. A Lidó keleti része a tengerre néz, tele van nagy, három-négyszintes villákkal. Minden 5-6 “lakott”, a többin redőny. Gazdáik otthon vagy máshol vannak. Eladó egy sem. A villa sor után 7-8 emeletes szállodák.
Strand zsúfolt. Pokrócokon rengeteg ember, családok hűtő táskákkal. A paloták előtt néhány vendég a sátrak alatt pihen. Gyermek elvétve. Egyszer csak jön egy 8-12 év közötti olasz gyereksereg úgy 15-20 lehetnek léteznek két kapuravalót. S fociznának. Jön Majkl a tag a szakadt afrikai néger, ismerik már. El kergeti a gyerekeket. Gyerekek mondjak: Ez olasz föld, miért ne focizhatnánk! Kergetőznek. A helyzet ismétlődik.
MIA:
A „Gazdagok és szegények a plázson” c. történetből egy részletes, jelenetről-jelenetre felépített forgatókönyvet készítenék, amely a bibliai „tű foka” üzenetet a modern, velencei Lidó-i környezetbe helyezi.
Forgatókönyv
Cím: Gazdagok és szegények a plázson
Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm
Helyszín: Olaszország, Velence – Lidó keleti partja, fizetős strand és szállodasor kontrasztja
1. Jelenet – Bevezető montázs
- Kép: Drónfelvétel a Lidóról: a tengerpart, a pompás villák, a zárt strandok.
- Narráció: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.” (lassan, mély hangon, a bibliai idézet)
- Zene: Halk, melankolikus gitár és hegedű.
2. Jelenet – Érkezés
- Kép: Komp fut be Velencébe-LIDÓ, majd autó hajt a szállodák közé.
- Közelik: redőnyös villák, üres teraszok, majd luxusszállodák bejárata.
- Hang: Autók ajtócsapódása, bőrönd kerekének surrogása.
- Narráció: „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”
3. Jelenet – Strand kontraszt
- Kép:
- Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand, pokrócok, családok, hűtőtáskák.
- Jobb oldalt: privát hotelstrand, napernyők, fehér napágyak, néhány vendég.
- Hang: Gyereknevetés az egyik oldalon, csendes hullámcsobogás a másikon.
- Operatőri mozgás: Kézi kamera, hogy érződjön a két világ közti határ.
4. Jelenet – A gyereksereg
- Kép: 8–12 éves olasz gyerekek, tizenöt-húszan, labdával érkeznek.
- Hang: Vidám kiáltások, „Passa! Passa!” (Húzz el! Húzz el!)
- Akció: A gyerekek a privát rész felé mennek, focizni akarnak.
- Kamera: Közeli a labdáról, ahogy lepattan a hotel napozóterületének széléről.
5. Jelenet – Majkl belép
- Kép: Majkl, szakadt ruhás, afrikai férfi, lassan közeledik, árnyéka rávetül a gyerekekre.
- Akció: Kézmozdulatokkal elkergeti őket.
- Dialógus:
- Gyerekek: „Ez olasz föld, miért ne focizhatnánk?”
- Majkl: (csak fejcsóválás, majd visszamegy árnyékba)
6. Jelenet – Ismétlődés
- Kép: Gyerekek visszatérnek, újra próbálkoznak.
- Montázs: A helyzet többször ismétlődik – labda, kergetés, nevetés, bosszankodás.
- Narráció: „Vannak kapuk, amiket nem pénz zár, mégis nehéz átjutni rajtuk.”
7. Záró jelenet – Tű foka párhuzam
- Kép: Lassú áttűnés a bibliai illusztrációra: teve és tű foka.
- Narráció: „A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”
- Zene: Elcsendesedő dallam, hullámok hangja.
- Kép: A tenger horizontja naplementében. Vége.
RÉSZLETES Forgatókönyv
Cím: Gazdagok és szegények a plázson
Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm
Hossz: kb. 10 perc
Téma: társadalmi kontraszt, lelki üzenet
1. Jelenet – Bevezető
Helyszín: Drónfelvétel a Lidóról
Kép:
- Tengerparti panoráma, pálmák, sorban álló villák, zárt szállodák strandjai.
- A kép lassan sötétedik, majd előtűnik a teve és tű foka illusztráció árnyképe a felhőkben.
Hang: - Narrátor (mély, nyugodt hangon):
„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.” - Halk, lassú vonós zene (hegedű, cselló).
Kamera: lassú svenk a part mentén, a nyilvános strandtól a luxusvillák felé.
2. Jelenet – Érkezés
Helyszín: Komp és szállodasor
Kép:
- Komp oldalán víz csapódik, turisták fotóznak.
- Autó hajt be a szállodák közé, bőröndök gurulnak a járdán.
- Redőnyös, üres villák mellett haladunk el.
Hang:
- Utcai zaj, távoli beszélgetés olaszul.
- Narrátor:
„A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”
Kamera: autó ablakán át – POV (Point of View nézőpont) felvételek.
3. Jelenet – Két világ a parton
Helyszín: Privát és nyilvános strand határa
Kép:
- Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand, pokrócok, gyerekek, hűtőtáskák.
- Jobb oldalt: üres, rendezett napernyős partszakasz, hófehér napágyak.
- A kettőt elválasztó kerítés közeli képe.
Hang:
- Bal oldalról gyerekzsivaj, labda pattogása.
- Jobb oldalról halk lounge zene a hotelből.
Kamera: Steadicam, lassan halad a kerítés mellett, egyszerre mutatva a két oldalt.
4. Jelenet – A gyereksereg
Helyszín: Nyilvános strand pereme, kapu a privát részhez
Kép:
- 15–20 olasz gyerek, 8–12 évesek, egy labdával.
- Arcukon lelkesedés, mezítláb futnak a homokban.
Dialógus:
- Fiú 1: „Gyertek, a napágyak között jobb lesz játszani!”
- Fiú 2: „Ott árnyék is van!”
- Kislány: „Csak ne lásson meg senki!”
Hang: Gyors, vidám kiabálás olaszul, labdapattogás.
Kamera: kézikamerás követés a gyerekek mögött, a néző úgy érzi, velük fut.
5. Jelenet – Majkl megjelenik
Helyszín: Privát strand belső része
Kép:
- Majkl, 30–35 éves, afrikai férfi, kopott pólóban és rövidnadrágban, lassan kilép az árnyékból.
- Arcán szigor, mozdulatai lassúak, de határozottak.
- Árnyéka hosszúra nyúlik a homokon, rálóg a gyerekekre.
Dialógus:
- Majkl: (mély hangon) „Menjetek innen. Nem szabad.”
- Fiú 1: „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
- Majkl: (csend, fejcsóválás, lassan megfordul)
Hang: a háttérben halk hullámcsobogás, a gyerekek hangja elhalkul.
Kamera: közeli Majkl arcáról, majd lassú vágás a gyerekek csalódott tekintetére.
6. Jelenet – Ismétlődés
Helyszín: Ugyanaz a partszakasz, más napszak
Kép:
- Gyerekek újra próbálkoznak, nevetve szaladnak be.
- Majkl ismét megjelenik, elkergeti őket.
- Ez a „játék” háromszor-négyszer megismétlődik gyors vágásokkal.
Hang: Montázs-szerű váltások: vidám kiáltás → halk tiltás → homokban pattogó labda.
Kamera: váltogatás széles és közeli beállítások között, hogy az ismétlődést érezzük.
7. Jelenet – Tű foka párhuzam
Helyszín: A part naplementében
Kép:
- A gyerekek egy kupacban ülnek a homokban, a labda mellettük.
- A kerítés árnyéka hosszú, rácsai keresztként rajzolódnak a földre.
- Áttűnés a teve és a tű foka illusztrációra.
Narrátor:
„A gazdagnak le kell tennie szerzeményeit, hogy beléphessen.
Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”
Zene: Csendes vonós zárás, a hullámok hangjával.
Időzített forgatókönyv (Shot List)
Cím: Gazdagok és szegények a plázson
Hossz: kb. 10 perc
Formátum: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm
0:00 – 0:20: Nyitókép
- Kép: Drónfelvétel a Lidóról – tengerpart, pálmák, villák, szállodasor.
- Hang: Halk vonószene, mély csellóhang.
- Narráció: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”
- Kamera: Lassan svenkel balról jobbra, a nyilvános strandtól a luxusvillák felé.
0:20 – 0:50: Érkezés
- Kép: Komp oldaláról vízpermet, turisták fotóznak.
- Vágás: Autó behajt a szállodák közé.
- Hang: Motorzúgás, bőröndkerekek zaja, utcai beszélgetés olaszul.
- Narráció: „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”
0:50 – 1:30: Két világ a parton
- Kép:
- Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand – pokrócok, gyerekek, hűtőtáskák.
- Jobb oldalt: privát strand – üres napágyak, fehér napernyők.
- Hang: Balról gyerekzsivaj, jobbról halk lounge zene.
- Kamera: Steadicam lassan halad a kerítés mellett, váltott fókusszal mutatva a két oldalt.
1:30 – 2:00: A gyereksereg
- Kép: 15–20 gyerek labdával, mezítláb futnak a homokban.
- Dialógus:
- Fiú 1: „Gyertek, ott jobb lesz játszani!”
- Fiú 2: „Ott árnyék is van!”
- Kislány: „Csak ne lásson meg senki!”
- Hang: Labdapattogás, vidám kiáltások olaszul.
- Kamera: Kézikamerás követés a gyerekek mögött, POV érzet.
2:00 – 2:40: Majkl megjelenik
- Kép: Majkl kilép az árnyékból, lassan a gyerekek felé megy.
- Dialógus:
- Majkl: „Menjetek innen. Nem szabad.”
- Fiú 1: „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
- Majkl: (fejcsóválás, csend)
- Hang: Halk hullámcsobogás, gyerekek hangja elhalkul.
- Kamera: Közeli Majkl arcáról → vágás → gyerekek csalódott arca.
2:40 – 4:00: Ismétlődés montázs
- Kép:
- Gyerekek berohannak → Majkl elkergeti őket.
- Gyerekek újra próbálják → megint kiutasítás.
- Harmadik kísérlet → labda kigurul a nyilvános részre.
- Hang: Váltakozó vidám kiáltás → tiltás → homokban pattogó labda.
- Kamera: Gyors vágások, közeli labdáról, gyerekek lábáról, Majkl árnyékáról.
4:00 – 5:00: Pihenő és feszültség
- Kép: Gyerekek kupacban ülnek a homokban, labda a közepén.
- Dialógus:
- Kislány: „Nem értem, miért nem engednek játszani…”
- Fiú 2: „Mert nem vagyunk vendégek.”
- Hang: Halk tengerzúgás, sirályok.
- Kamera: Lassan közelít a gyerekek arcára, váltott fókusz a labdára.
5:00 – 6:00: Tű foka párhuzam
- Kép: Kerítés árnyéka keresztként vetül a homokra.
- Áttűnés: Teve és tű foka illusztráció.
- Narráció:
„A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”
- Hang: Csendes vonós zárás, hullámok hangja.
- Kamera: Lassú zoom a naplementére.
FORGATÁSI PÉLDÁNY
Cím: Gazdagok és szegények a plázson
Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm
Rendezői koncepció: Valós helyszín – dokumentarista realizmus, erős képi kontraszt gazdag és szegény között.
1. JELENET – BEVEZETŐ
KÉP
- Drónfelvétel Lidóról, lassú svenk. Bal oldalt nyilvános strand, jobbra luxusvillák.
- Légifelvétel alatt áttűnés a teve és tű foka illusztráció halvány árnyékára a felhőkben.
HANG
- Narrátor (lassan, mélyen, hangsúly a „könnyebb” szón):
„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.” - Zene: Halk cselló és hegedű, lassú tempóban.
RENDEZŐI JEGYZET
- A zene ne legyen túl érzelmes, inkább elmélkedő hangulatot teremtsen.
- A bibliai idézet alatt a kamera mindig mozgásban maradjon.
2. JELENET – ÉRKEZÉS
KÉP
- Komp kiköt, a kamera a vízpermetet veszi közelről → lassú felpásztázás a turistákra.
- Autó halad a szállodasor előtt, bőröndöt húzó vendégek, redőnyös üres villák.
HANG
- Utcai zaj, olasz beszélgetés.
- Narrátor:
„A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”
SZÍNÉSZI UTASÍTÁS
- Turisták természetesen viselkedjenek, ne játsszanak a kamerának.
- Az autó mozgása legyen lassú, hogy a nézőnek legyen ideje megfigyelni a kontrasztot.
3. JELENET – KÉT VILÁG A PARTON
KÉP
- Széles kép: bal oldalt zsúfolt nyilvános strand (pokrócok, hűtőtáskák, gyerekek).
- Jobb oldalt üres, rendezett privát strand.
- Kerítés közeli képe: a rács homokba vetett árnyéka.
HANG
- Balról gyerekzsivaj, jobbról halk lounge zene.
RENDEZŐI JEGYZET
- A hangkeverésben erősítsük fel a kontrasztot: a nyilvános oldal harsány, a privát oldal steril nyugalma tompított.
4. JELENET – A GYEREKSEREG
KÉP
- 15–20 gyerek érkezik labdával, mezítláb futnak a homokban.
- Kamera kézikamerás, gyerekek mögött haladva.
DIALÓGUS
- Fiú 1 (mosolyogva): „Gyertek, ott jobb lesz játszani!”
- Fiú 2 (lihegve): „Ott árnyék is van!”
- Kislány (óvatosan körbenéz): „Csak ne lásson meg senki!”
SZÍNÉSZI UTASÍTÁS
- A gyerekek természetesen, improvizatívan beszéljenek, ne tanult szöveget mondjanak.
- A mozgásuk legyen gyors és játékos, a kamera néha maradjon le, hogy érezzük a spontaneitást.
5. JELENET – MAJKL MEGJELENIK
KÉP
- Majkl kilép az árnyékból, árnyéka rálóg a gyerekekre.
- Közeli a kezéről, amint int, hogy menjenek el.
DIALÓGUS
- Majkl (mély hangon, lassan): „Menjetek innen. Nem szabad.”
- Fiú 1 (határozottan): „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
- Majkl (csend, fejcsóválás, hátat fordít).
SZÍNÉSZI UTASÍTÁS
- Majkl legyen fáradt, de nem ellenséges. Inkább kötelességtudó.
- Gyerekek legyenek meglepődve, de ne féljenek tőle.
6. JELENET – ISMÉTLŐDÉS MONTÁZS
KÉP
- Gyors vágások:
- Gyerekek berohannak → Majkl tilt.
- Újabb próbálkozás → Majkl lassan odasétál.
- Labda lepattan egy napágyról és kigurul.
HANG
- Vidám kiáltás → halk „Nem szabad” → homokba puffanó labda.
RENDEZŐI JEGYZET
- Használjunk kézikamerát a gyerekeknél, statikusat Majklnál, hogy erősödjön a határvonal érzése.
7. JELENET – TŰ FOKA PÁRHUZAM
KÉP
- Gyerekek kupacban ülnek, labda a közepén.
- Kerítés árnyéka keresztként a homokban.
- Lassú áttűnés a teve és tű foka illusztrációra.
NARRÁCIÓ
„A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”
ZENE
- Halk, elmélkedő hegedű, a végén csak a hullámok maradnak.
SZÍNÉSZI UTASÍTÁS
- Gyerekek csendesek, a tekintetük a privát strand felé.
- Ne legyen erőltetett szomorúság – inkább kíváncsiság és értetlenség.
A „Gazdagok és szegények a plázson” című film teljes kameramozgás-táblázatát (shot breakdown), amely minden jelenetnél pontosan meghatározza:
- Sorszám (snitt száma)
- Időtartam (kb. másodpercben)
- Kameraállás / Objektív
- Mozgás típusa
- Kompozíció és fókusz
- Megjegyzés rendezőnek / operatőrnek
Kameramozgás-táblázat
– „Gazdagok és szegények a plázson”
|
Snitt |
Idő (mp) |
Kameraállás / Objektív |
Mozgás típusa |
Kompozíció & Fókusz |
Megjegyzés |
|
1 |
0–10 |
Drón – széles látószög (24mm) |
Lassú svenk balról jobbra |
Tengerpart, nyilvános strand → luxusvillák |
Nyitó panoráma, a hangulatot megalapozza |
|
2 |
10–20 |
Drón – 35mm |
Finom előre mozgás |
Villák és privát strand madártávlatból |
Fokozatos közelítés a kontrasztra |
|
3 |
20–30 |
Kézi gimbal – 35mm |
Követő mozgás |
Komp oldalán vízpermet, turisták |
A víz és a turisták kontrasztja |
|
4 |
30–40 |
Autó ablakából – 50mm |
Statikus |
Redőnyös üres villák |
Fő hangsúly a „zártság” érzetén |
|
5 |
40–50 |
Steadicam – 35mm |
Egyenes vonalú mozgás |
Kerítés mellett, egyik oldalon tömeg, másikon üresség |
Kerítés árnyéka erős képi elem |
|
6 |
50–65 |
Kézi – 28mm |
Követő mozgás |
Gyereksereg érkezik labdával |
Kamera enyhén rázkódhat, hogy életszerű legyen |
|
7 |
65–75 |
Közeli – 50mm |
Statikus |
Fiú 1 arca, lelkes beszéd |
Természetes fény, mosoly hangsúly |
|
8 |
75–85 |
Közeli – 50mm |
Statikus |
Kislány óvatos tekintete |
Tekintetirány privát rész felé |
|
9 |
85–100 |
Félközeli – 35mm |
Lassú előretolás |
Majkl árnyéka a gyerekekre vetül |
Árnyék drámai hatás |
|
10 |
100–115 |
Közeli – 85mm |
Statikus |
Majkl: „Menjetek innen” |
Lassú fókuszváltás Majkl arcáról a gyerekekére |
|
11 |
115–130 |
Kézi – 28mm |
Követő |
Gyerekek hátrálnak, labda pattog |
Gyerekek mozgása természetes |
|
12 |
130–170 |
Kézi + Statikus váltakozás |
Montázs |
3x ismétlődő próbálkozás |
Gyors vágások, ritmusos |
|
13 |
170–190 |
Félközeli – 35mm |
Statikus |
Gyerekek kupacban ülnek |
Labda középen, csendes jelenet |
|
14 |
190–210 |
Nagylátó – 24mm |
Statikus |
Kerítés árnyéka keresztként a homokban |
Sötét árnyék kontrasztos fénnyel |
|
15 |
210–230 |
Áttűnés illusztrációra – 50mm |
Dissolve |
Teve és tű foka |
Narráció ekkor zárja a történetet |
|
16 |
230–250 |
Széles – 24mm |
Statikus → naplemente |
Horizont, lassú színátmenet |
Zene lecseng, csak a hullámok maradnak |
Technikai megjegyzések
- Színvilág: meleg, természetes tónusok, erős kontraszt árnyékban.
- Fókuszkezelés: dokumentarista jelleg – fókuszváltások kézzel, nem automata módon.
- Mozgás: gyerekeknél dinamikus, Majklnál lassú, nyugodt.
- Vágás: az ismétlődő jeleneteknél gyorsabb tempó, a párhuzamoknál lassú.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése