A kapitalizmus két arca: Gazdagok és szegények a plázson - forgatókönyv



Munkacím: A kapitalizmus két arca: Gazdagok és szegények a plázson - forgatókönyv

(A globálkapitalizmus kritikája)


Előzmény: Jézus egyik ismert mondása az Újszövetségből:


„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”

(Máté evangéliuma 19:24, Márk 10:25, Lukács 18:25)


A „tű foka” itt nem a varrótű apró nyílását jelenti szó szerint, hanem szimbolikus kép — a lehetetlennek tűnő feladatot. A mondás lényege:


  • A gazdagság gyakran együtt jár önelégültséggel, hatalommal, kötődéssel az anyagiakhoz. Soha nem elég, kapzsi majmok.
  • Aki ragaszkodik a vagyonához, nehezebben nyitott Istenre és az önzetlenségre.
  • Az üzenet nem a gazdagság teljes elutasítása, hanem a lelki értékek elsőbbsége. A világon az olló két szára egyre nagyobb a gazdagok és a szegények között. Tarthatat


Ezt a mondást a történelemben többféleképpen értelmezik  — például a „Tű kapuja” jeruzsálemi városkapu legendája alapján. A „tű foka” mondást a keresztény hagyományban két főféleképpen értelmezték:


1. Szó szerinti értelmezés – a lehetetlenség képe


  • Itt a „tű foka” valóban a varrótű apró nyílása.
  • A teve a legnagyobb, a Közel-Keleten ismert teherhordó állat.
  • A kép azt érzékelteti, mennyire nehéz a gazdagnak eljutni Isten országába, ha ragaszkodik a vagyonához. Már régen nem a közjót szolgálja. 
  • Ez a radikális értelmezés erős figyelmeztetés volt Jézus hallgatói számára.


2. „Tű kapuja” legenda – szűk bejárat Jeruzsálemben


  • A középkori magyarázatok szerint Jeruzsálemben volt egy kis éjjeli kapu, a „Tű kapuja” (vagy „Tű szeme”).
  • Éjszaka a nagy kapukat lezárták, és csak ezen a kis nyíláson lehetett bemenni.
  • Egy teve csak úgy fért át, ha minden csomagját levették róla, és letérdeltették.
  • Így a mondás üzenete: a gazdagnak „le kell raknia terheit, a “összeharácsolt puttonyát ” (anyagi ragaszkodását), hogy beléphessen Isten országába.


A teológiai üzenet Mindkét értelmezés hangsúlyozza:


  • Nem a vagyon önmagában a probléma, hanem a hozzá vezető út és ahhoz való ragaszkodás.
  • Aki képes lemondani róla és Istenbe vetni bizalmát, az „átfér” a tű fokán.
  • A példázat a lelki alázatról, önzetlenségről, a közjó szolgálatáról és a belső szabadságról szól.


Forgatókönyv (Kiindulás)


Cím: Gazdagok és szegények a plázson


Helyszín: Itália, Velence Lidó keleti part, fizetős strand, csak az van és a szálloda sor előtti plázs, saját stranddal a vendégeknek (Hotel Excelsior Venice Venice-Lido).

Szereplők:, hotel recepció alkalmazottai és a személyzet, gazdag vendégek, gyerekek és a nép, az istenadta nép.

Zene:

Cselekmény: megérkezés komppal, majd autóval a szállodához. A Lidó keleti része a tengerre néz, tele van nagy, három-négyszintes villákkal. Minden 5-6 “lakott”, a többin redőny. Gazdáik otthon vagy máshol vannak. Eladó egy sem. A villa sor után 7-8 emeletes szállodák.

Strand zsúfolt. Pokrócokon rengeteg ember, családok hűtő táskákkal. A paloták előtt néhány vendég a sátrak alatt pihen. Gyermek elvétve. Egyszer csak jön egy 8-12 év közötti olasz gyereksereg úgy 15-20 lehetnek léteznek két kapuravalót. S fociznának. Jön Majkl a tag a szakadt afrikai néger, ismerik már. El kergeti a gyerekeket. Gyerekek mondjak: Ez olasz föld, miért ne focizhatnánk! Kergetőznek. A helyzet ismétlődik.


MIA:

A „Gazdagok és szegények a plázson” c. történetből egy részletes, jelenetről-jelenetre felépített forgatókönyvet készítenék, amely a bibliai „tű foka” üzenetet a modern, velencei Lidó-i környezetbe helyezi.

Forgatókönyv

Cím: Gazdagok és szegények a plázson

Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm

Helyszín: Olaszország, Velence – Lidó keleti partja, fizetős strand és szállodasor kontrasztja

1. Jelenet – Bevezető montázs

  • Kép: Drónfelvétel a Lidóról: a tengerpart, a pompás villák, a zárt strandok.
  • Narráció: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.” (lassan, mély hangon, a bibliai idézet)
  • Zene: Halk, melankolikus gitár és hegedű.

2. Jelenet – Érkezés

  • Kép: Komp fut be Velencébe-LIDÓ, majd autó hajt a szállodák közé.
  • Közelik: redőnyös villák, üres teraszok, majd luxusszállodák bejárata.
  • Hang: Autók ajtócsapódása, bőrönd kerekének surrogása.
  • Narráció: „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”

3. Jelenet – Strand kontraszt


  • Kép:
    1. Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand, pokrócok, családok, hűtőtáskák.
    2. Jobb oldalt: privát hotelstrand, napernyők, fehér napágyak, néhány vendég.

  • Hang: Gyereknevetés az egyik oldalon, csendes hullámcsobogás a másikon.
  • Operatőri mozgás: Kézi kamera, hogy érződjön a két világ közti határ.

4. Jelenet – A gyereksereg

  • Kép: 8–12 éves olasz gyerekek, tizenöt-húszan, labdával érkeznek.
  • Hang: Vidám kiáltások, „Passa! Passa!” (Húzz el! Húzz el!)
  • Akció: A gyerekek a privát rész felé mennek, focizni akarnak.
  • Kamera: Közeli a labdáról, ahogy lepattan a hotel napozóterületének széléről.

5. Jelenet – Majkl belép

  • Kép: Majkl, szakadt ruhás, afrikai férfi, lassan közeledik, árnyéka rávetül a gyerekekre.
  • Akció: Kézmozdulatokkal elkergeti őket.
  • Dialógus:
    • Gyerekek: „Ez olasz föld, miért ne focizhatnánk?
    • Majkl: (csak fejcsóválás, majd visszamegy árnyékba)

6. Jelenet – Ismétlődés


  • Kép: Gyerekek visszatérnek, újra próbálkoznak.
  • Montázs: A helyzet többször ismétlődik – labda, kergetés, nevetés, bosszankodás.
  • Narráció: „Vannak kapuk, amiket nem pénz zár, mégis nehéz átjutni rajtuk.”


7. Záró jelenet – Tű foka párhuzam

  • Kép: Lassú áttűnés a bibliai illusztrációra: teve és tű foka.
  • Narráció: „A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”
  • Zene: Elcsendesedő dallam, hullámok hangja.
  • Kép: A tenger horizontja naplementében. Vége.

RÉSZLETES Forgatókönyv


Cím: Gazdagok és szegények a plázson

Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm

Hossz: kb. 10 perc

Téma: társadalmi kontraszt, lelki üzenet

1. Jelenet – Bevezető

Helyszín: Drónfelvétel a Lidóról

Kép:

  • Tengerparti panoráma, pálmák, sorban álló villák, zárt szállodák strandjai.
  • A kép lassan sötétedik, majd előtűnik a teve és tű foka illusztráció árnyképe a felhőkben.
     Hang:
  • Narrátor (mély, nyugodt hangon):
     „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”
  • Halk, lassú vonós zene (hegedű, cselló).

Kamera: lassú svenk a part mentén, a nyilvános strandtól a luxusvillák felé.

2. Jelenet – Érkezés


Helyszín: Komp és szállodasor

Kép:

  • Komp oldalán víz csapódik, turisták fotóznak.
  • Autó hajt be a szállodák közé, bőröndök gurulnak a járdán.
  • Redőnyös, üres villák mellett haladunk el.

Hang:

  • Utcai zaj, távoli beszélgetés olaszul.
  • Narrátor:

     „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”

Kamera: autó ablakán át – POV (Point of View nézőpont) felvételek.

3. Jelenet – Két világ a parton

Helyszín: Privát és nyilvános strand határa

Kép:

  • Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand, pokrócok, gyerekek, hűtőtáskák.
  • Jobb oldalt: üres, rendezett napernyős partszakasz, hófehér napágyak.
  • A kettőt elválasztó kerítés közeli képe.

Hang:

  • Bal oldalról gyerekzsivaj, labda pattogása.
  • Jobb oldalról halk lounge zene a hotelből.

Kamera: Steadicam, lassan halad a kerítés mellett, egyszerre mutatva a két oldalt.

4. Jelenet – A gyereksereg

Helyszín: Nyilvános strand pereme, kapu a privát részhez

Kép:

  • 15–20 olasz gyerek, 8–12 évesek, egy labdával.
  • Arcukon lelkesedés, mezítláb futnak a homokban.

Dialógus:

  • Fiú 1: „Gyertek, a napágyak között jobb lesz játszani!”
  • Fiú 2: „Ott árnyék is van!”
  • Kislány: „Csak ne lásson meg senki!”

Hang: Gyors, vidám kiabálás olaszul, labdapattogás.

Kamera: kézikamerás követés a gyerekek mögött, a néző úgy érzi, velük fut.

5. Jelenet – Majkl megjelenik


Helyszín: Privát strand belső része

Kép:

  • Majkl, 30–35 éves, afrikai férfi, kopott pólóban és rövidnadrágban, lassan kilép az árnyékból.
  • Arcán szigor, mozdulatai lassúak, de határozottak.
  • Árnyéka hosszúra nyúlik a homokon, rálóg a gyerekekre.

Dialógus:

  • Majkl: (mély hangon) „Menjetek innen. Nem szabad.”
  • Fiú 1: „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
  • Majkl: (csend, fejcsóválás, lassan megfordul)

Hang: a háttérben halk hullámcsobogás, a gyerekek hangja elhalkul.

Kamera: közeli Majkl arcáról, majd lassú vágás a gyerekek csalódott tekintetére.

6. Jelenet – Ismétlődés

Helyszín: Ugyanaz a partszakasz, más napszak

Kép:

  • Gyerekek újra próbálkoznak, nevetve szaladnak be.
  • Majkl ismét megjelenik, elkergeti őket.
  • Ez a „játék” háromszor-négyszer megismétlődik gyors vágásokkal.

Hang: Montázs-szerű váltások: vidám kiáltás → halk tiltás → homokban pattogó labda.

Kamera: váltogatás széles és közeli beállítások között, hogy az ismétlődést érezzük.

7. Jelenet – Tű foka párhuzam


Helyszín: A part naplementében

Kép:

  • A gyerekek egy kupacban ülnek a homokban, a labda mellettük.
  • A kerítés árnyéka hosszú, rácsai keresztként rajzolódnak a földre.
  • Áttűnés a teve és a tű foka illusztrációra.


Narrátor:


„A gazdagnak le kell tennie szerzeményeit, hogy beléphessen.

Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”

Zene: Csendes vonós zárás, a hullámok hangjával.

Időzített forgatókönyv (Shot List)


Cím: Gazdagok és szegények a plázson

Hossz: kb. 10 perc

Formátum: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm

0:00 – 0:20: Nyitókép

  • Kép: Drónfelvétel a Lidóról – tengerpart, pálmák, villák, szállodasor.
  • Hang: Halk vonószene, mély csellóhang.
  • Narráció: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”
  • Kamera: Lassan svenkel balról jobbra, a nyilvános strandtól a luxusvillák felé.

0:20 – 0:50: Érkezés

  • Kép: Komp oldaláról vízpermet, turisták fotóznak.
  • Vágás: Autó behajt a szállodák közé.
  • Hang: Motorzúgás, bőröndkerekek zaja, utcai beszélgetés olaszul.
  • Narráció: „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”

0:50 – 1:30: Két világ a parton


  • Kép:
    • Bal oldalt: zsúfolt nyilvános strand – pokrócok, gyerekek, hűtőtáskák.
    • Jobb oldalt: privát strand – üres napágyak, fehér napernyők.

  • Hang: Balról gyerekzsivaj, jobbról halk lounge zene.
  • Kamera: Steadicam lassan halad a kerítés mellett, váltott fókusszal mutatva a két oldalt.

1:30 – 2:00: A gyereksereg

  • Kép: 15–20 gyerek labdával, mezítláb futnak a homokban.
  • Dialógus:

    • Fiú 1: „Gyertek, ott jobb lesz játszani!”
    • Fiú 2: „Ott árnyék is van!”
    • Kislány: „Csak ne lásson meg senki!”

  • Hang: Labdapattogás, vidám kiáltások olaszul.
  • Kamera: Kézikamerás követés a gyerekek mögött, POV érzet.

2:00 – 2:40: Majkl megjelenik

  • Kép: Majkl kilép az árnyékból, lassan a gyerekek felé megy.
  • Dialógus:

    • Majkl: „Menjetek innen. Nem szabad.”
    • Fiú 1: „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
    • Majkl: (fejcsóválás, csend)

  • Hang: Halk hullámcsobogás, gyerekek hangja elhalkul.
  • Kamera: Közeli Majkl arcáról → vágás → gyerekek csalódott arca.

2:40 – 4:00: Ismétlődés montázs


  • Kép:

    1. Gyerekek berohannak → Majkl elkergeti őket.
    2. Gyerekek újra próbálják → megint kiutasítás.
    3. Harmadik kísérlet → labda kigurul a nyilvános részre.


  • Hang: Váltakozó vidám kiáltás → tiltás → homokban pattogó labda.
  • Kamera: Gyors vágások, közeli labdáról, gyerekek lábáról, Majkl árnyékáról.

4:00 – 5:00: Pihenő és feszültség

  • Kép: Gyerekek kupacban ülnek a homokban, labda a közepén.
  • Dialógus:

    • Kislány: „Nem értem, miért nem engednek játszani…”
    • Fiú 2: „Mert nem vagyunk vendégek.”

  • Hang: Halk tengerzúgás, sirályok.
  • Kamera: Lassan közelít a gyerekek arcára, váltott fókusz a labdára.

5:00 – 6:00: Tű foka párhuzam

  • Kép: Kerítés árnyéka keresztként vetül a homokra.
  • Áttűnés: Teve és tű foka illusztráció.
  • Narráció:

     
    „A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”

  • Hang: Csendes vonós zárás, hullámok hangja.
  • Kamera: Lassú zoom a naplementére.

FORGATÁSI PÉLDÁNY


Cím: Gazdagok és szegények a plázson

Műfaj: Rövidfilm / dokumentarista játékfilm

Rendezői koncepció: Valós helyszín – dokumentarista realizmus, erős képi kontraszt gazdag és szegény között.

1. JELENET – BEVEZETŐ


KÉP


  • Drónfelvétel Lidóról, lassú svenk. Bal oldalt nyilvános strand, jobbra luxusvillák.
  • Légifelvétel alatt áttűnés a teve és tű foka illusztráció halvány árnyékára a felhőkben.

HANG


  • Narrátor (lassan, mélyen, hangsúly a „könnyebb” szón):
     „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni Isten országába.”
  • Zene: Halk cselló és hegedű, lassú tempóban.

RENDEZŐI JEGYZET


  • A zene ne legyen túl érzelmes, inkább elmélkedő hangulatot teremtsen.
  • A bibliai idézet alatt a kamera mindig mozgásban maradjon.

2. JELENET – ÉRKEZÉS


KÉP


  • Komp kiköt, a kamera a vízpermetet veszi közelről → lassú felpásztázás a turistákra.
  • Autó halad a szállodasor előtt, bőröndöt húzó vendégek, redőnyös üres villák.

HANG


  • Utcai zaj, olasz beszélgetés.
  • Narrátor:
     „A gazdagság itt nemcsak pénz, hanem fal, ami elválaszt.”

SZÍNÉSZI UTASÍTÁS


  • Turisták természetesen viselkedjenek, ne játsszanak a kamerának.
  • Az autó mozgása legyen lassú, hogy a nézőnek legyen ideje megfigyelni a kontrasztot.

3. JELENET – KÉT VILÁG A PARTON


KÉP

  • Széles kép: bal oldalt zsúfolt nyilvános strand (pokrócok, hűtőtáskák, gyerekek).
  • Jobb oldalt üres, rendezett privát strand.
  • Kerítés közeli képe: a rács homokba vetett árnyéka.

HANG

  • Balról gyerekzsivaj, jobbról halk lounge zene.

RENDEZŐI JEGYZET

  • A hangkeverésben erősítsük fel a kontrasztot: a nyilvános oldal harsány, a privát oldal steril nyugalma tompított.

4. JELENET – A GYEREKSEREG

KÉP

  • 15–20 gyerek érkezik labdával, mezítláb futnak a homokban.
  • Kamera kézikamerás, gyerekek mögött haladva.

DIALÓGUS

  • Fiú 1 (mosolyogva): „Gyertek, ott jobb lesz játszani!”
  • Fiú 2 (lihegve): „Ott árnyék is van!”
  • Kislány (óvatosan körbenéz): „Csak ne lásson meg senki!”

SZÍNÉSZI UTASÍTÁS

  • A gyerekek természetesen, improvizatívan beszéljenek, ne tanult szöveget mondjanak.
  • A mozgásuk legyen gyors és játékos, a kamera néha maradjon le, hogy érezzük a spontaneitást.

5. JELENET – MAJKL MEGJELENIK

KÉP

  • Majkl kilép az árnyékból, árnyéka rálóg a gyerekekre.
  • Közeli a kezéről, amint int, hogy menjenek el.

DIALÓGUS

  • Majkl (mély hangon, lassan): „Menjetek innen. Nem szabad.”
  • Fiú 1 (határozottan): „Ez olasz föld! Miért ne focizhatnánk?”
  • Majkl (csend, fejcsóválás, hátat fordít).

SZÍNÉSZI UTASÍTÁS

  • Majkl legyen fáradt, de nem ellenséges. Inkább kötelességtudó.
  • Gyerekek legyenek meglepődve, de ne féljenek tőle.

6. JELENET – ISMÉTLŐDÉS MONTÁZS


KÉP


  • Gyors vágások:

    1. Gyerekek berohannak → Majkl tilt.
    2. Újabb próbálkozás → Majkl lassan odasétál.
    3. Labda lepattan egy napágyról és kigurul.

HANG


  • Vidám kiáltás → halk „Nem szabad” → homokba puffanó labda.


RENDEZŐI JEGYZET


  • Használjunk kézikamerát a gyerekeknél, statikusat Majklnál, hogy erősödjön a határvonal érzése.

7. JELENET – TŰ FOKA PÁRHUZAM

KÉP

  • Gyerekek kupacban ülnek, labda a közepén.
  • Kerítés árnyéka keresztként a homokban.
  • Lassú áttűnés a teve és tű foka illusztrációra.

NARRÁCIÓ

„A gazdagnak le kell tennie terheit, hogy beléphessen. Néha a kapu nem a város falában van, hanem a szívben.”

ZENE

  • Halk, elmélkedő hegedű, a végén csak a hullámok maradnak.

SZÍNÉSZI UTASÍTÁS

  • Gyerekek csendesek, a tekintetük a privát strand felé.
  • Ne legyen erőltetett szomorúság – inkább kíváncsiság és értetlenség.

A  „Gazdagok és szegények a plázson” című film teljes kameramozgás-táblázatát (shot breakdown), amely minden jelenetnél pontosan meghatározza:

  • Sorszám (snitt száma)
  • Időtartam (kb. másodpercben)
  • Kameraállás / Objektív
  • Mozgás típusa
  • Kompozíció és fókusz
  • Megjegyzés rendezőnek / operatőrnek

Kameramozgás-táblázat

 – „Gazdagok és szegények a plázson”


Snitt

Idő (mp)

Kameraállás / Objektív

Mozgás típusa

Kompozíció & Fókusz

Megjegyzés

1

0–10

Drón – széles látószög (24mm)

Lassú svenk balról jobbra

Tengerpart, nyilvános strand → luxusvillák

Nyitó panoráma, a hangulatot megalapozza

2

10–20

Drón – 35mm

Finom előre mozgás

Villák és privát strand madártávlatból

Fokozatos közelítés a kontrasztra

3

20–30

Kézi gimbal – 35mm

Követő mozgás

Komp oldalán vízpermet, turisták

A víz és a turisták kontrasztja

4

30–40

Autó ablakából – 50mm

Statikus

Redőnyös üres villák

Fő hangsúly a „zártság” érzetén

5

40–50

Steadicam – 35mm

Egyenes vonalú mozgás

Kerítés mellett, egyik oldalon tömeg, másikon üresség

Kerítés árnyéka erős képi elem

6

50–65

Kézi – 28mm

Követő mozgás

Gyereksereg érkezik labdával

Kamera enyhén rázkódhat, hogy életszerű legyen

7

65–75

Közeli – 50mm

Statikus

Fiú 1 arca, lelkes beszéd

Természetes fény, mosoly hangsúly

8

75–85

Közeli – 50mm

Statikus

Kislány óvatos tekintete

Tekintetirány privát rész felé

9

85–100

Félközeli – 35mm

Lassú előretolás

Majkl árnyéka a gyerekekre vetül

Árnyék drámai hatás

10

100–115

Közeli – 85mm

Statikus

Majkl: „Menjetek innen”

Lassú fókuszváltás Majkl arcáról a gyerekekére

11

115–130

Kézi – 28mm

Követő

Gyerekek hátrálnak, labda pattog

Gyerekek mozgása természetes

12

130–170

Kézi + Statikus váltakozás

Montázs

3x ismétlődő próbálkozás

Gyors vágások, ritmusos

13

170–190

Félközeli – 35mm

Statikus

Gyerekek kupacban ülnek

Labda középen, csendes jelenet

14

190–210

Nagylátó – 24mm

Statikus

Kerítés árnyéka keresztként a homokban

Sötét árnyék kontrasztos fénnyel

15

210–230

Áttűnés illusztrációra – 50mm

Dissolve

Teve és tű foka

Narráció ekkor zárja a történetet

16

230–250

Széles – 24mm

Statikus → naplemente

Horizont, lassú színátmenet

Zene lecseng, csak a hullámok maradnak


Technikai megjegyzések

  • Színvilág: meleg, természetes tónusok, erős kontraszt árnyékban.
  • Fókuszkezelés: dokumentarista jelleg – fókuszváltások kézzel, nem automata módon.
  • Mozgás: gyerekeknél dinamikus, Majklnál lassú, nyugodt.
  • Vágás: az ismétlődő jeleneteknél gyorsabb tempó, a párhuzamoknál lassú.





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az eltűnő emlékezet?

A helyzetünk, vigyázzunk EUROPÁRA!

Gandhi Gázában S.O.S.