Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: május, 2025

Egyetemek a demokráciáért

Kép
  „Egyetemek a demokráciáért” eszméje ezen a képen. Néhány fontos motívum, ami ezt Az egyetem mint politikai erőforrás   A transzparenseken szereplő feliratok („Lázadó Egyetem”,  „Hallgatók blokkádban”,  „Rektor miniszterelnöknek”) azt jelzik, hogy az egyetem közössége – hallgatók és rektor együtt – fellép a társad Íme a szövegdoboz-tervezet a könyvedhez, amelyet „Egy kép – egy forradalom” címmel illeszthetsz be a „Hírességek a demokrácia oldalán” vagy akár a „Cogito, ergo sum” fejezet Egy kép – egy forradalom „Gotov je!” – Vége van. De mi kezdődik helyette? Egy új világ, ahol az egyetemek nem csupán oktatnak, hanem vezetnek. A képen látható jelenet – amely május 22-én vált virálissá a közösségi médiában – új korszak hírnöke lehet. Egy rektor, mögötte hallgatók tömege, előtte mikrofon. A transzparenseken: „Rektor miniszterelnöknek!”, „Lázadó Egyetem”, „Hallgatók blokkádban”. A közönség nem tapsol – figyel, és jelen van. Ez nem show. Ez történelem. A kép kulcsmondata:...

Az egyetemek szerepváltása a mesterséges intelligencia alkalmazásával

Kép
  Az egyetemek szerepváltása a mesterséges intelligencia  alkalmazásával Vezetői összefoglaló A felsőoktatás küszöbön álló paradigmaváltása az egyetemek oktatási funkcióit alapjaiban formálja át. A mesterséges intelligencia  (MI) alkalmazása révén a hagyományos, frontális oktatás háttérbe szorul, míg az oktatási folyamat szerkezete és fókusza átalakul. A jövő egyetemein a tananyag meghatározása és testreszabása MI-alapú rendszerekre épül, amelyek képesek a hallgatók előzetes tudása, tanulási stílusa és fejlődési üteme alapján adaptív módon irányítani a képzést. Az előadások nem valós időben, hanem előre rögzített, magas színvonalú podcastok vagy videós tartalmak formájában készülnek, gyakran virtuális vagy avatár-alapú előadókkal. Ez nemcsak a tanári munka hatékonyságát növeli, hanem lehetőséget teremt a tudás skálázható és újrahasznosítható közvetítésére is. Az MI emellett kulcsszerepet játszik a tanulási folyamat minőségellenőrzésében. A hallgatók teljesítménye valós id...

Új társadalmi modell

Kép
  A jövő fundamentumai –  Új társadalmi rendszer modellje     Probléma     Alapgondolat:  Az új rendszerben a gazdaság nem a tőke profitjára, hanem az erőforrások ésszerű, takarékos felhasználására épül. A kiindulópont az erőforrások társadalmi elosztása, amely a közösségi értékteremtéshez való hozzájáruláson alapul. A vállalat nem tulajdont jelent, hanem működtetési egységet, amely az erőforrásokkal gazdálkodik – nem a profit maximalizálására, hanem a megtakarításra törekedve. Működési logika:  „Ennyit kapsz a közösből.” Ez a társadalmi hozzájárulás és az erőforrás-arányos elosztás alapelve. A működtetés során keletkező megtakarítás egy része a szervezetnél marad – ez felel meg a mai értelemben vett „profitnak”. Ez azonban nem cél, hanem eszköz: a fejlesztés és fenntartás forrása. A tulajdon fogalma gyökeresen átalakul: a hagyományos értelemben vett magántulajdon és profitkényszer megszűnik. A vállalatok nem egyének érdekeit szolgálják, hanem a k...

Krédó

Kép
  Nem ő – mi Gondolatok: Milyen ember az, aki: 1.  Aki hisz abban, amit tesz az jó! 2.  A közösségben kijelöli a cèlt. 3.  Munkatársakat úgy választ, hogy önkénteseket keres, akik követik őt. 4.  Nem hasznàlja ki őket. 5.  Szabadon kapcsolódnak be a munkába 6.  Nem ellenőrzi naponta a munkát, önállóságot ad. 7.  Ha nem bírják a munkaterhet másokat is bevon a munkàba. “nem kényszer a disznótor”. 8.  Új munkatársakat keres, akik tovább viszik a munkát, akik menetközben elfáradnak. 9.  Ez a vezető példát ad a munkavégzésre. 10.  A munkán keresztül motivál nem anyagilag. 11.  A csapatmunka vidám, semmiképpen nem kényszer alapon működik. 12.  Képességek alapján ossza el a munkát.  Ez az ember példamutató, a szolgáló vezető, akit leginkább a servant leadership (szolgáló vezetés) eszményével lehet azonosítani. Az ilyen emberre a következő jellemzők illenek: 1. Vízióval rendelkező vezető – Kijelöli a közösség célját, de nem k...