Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: november, 2025

Szívünk, míg vágyat érlel nem kartoték adat! (1935)

Kép
József Attila (1905-1937): Levegőt ! “… Szívünk, míg vágyat érlel nem kartoték adat! …” A teljes vers (1935.11. 21): LEVEGÕT ! Ki tiltja meg, hogy elmondjam, mi bántott hazafelé menet? A gyepre éppen langy sötétség szállott, mint bársony-permeteg és lábom alatt álmatlan forogtak, ütött gyermekként csendesen morogtak  a sovány levelek. Fürkészve, körben guggoltak a bokrok a város peremén. Az õszi szél köztük vigyázva botlott. A hûvös televény a lámpák felé lesett gyanakvóan; vadkácsa riadt hápogva a tóban, amerre mentem én. Épp azt gondoltam, rám törhet, ki érti, e táj oly elhagyott. S im váratlan elõbukkant egy férfi, de tovább baktatott. Utána néztem. Kifoszthatna engem, hisz védekezni nincsen semmi kedvem, mig nyomorult vagyok. Számon tarthatják, mit telefonoztam s mikor, miért, kinek. Aktákba irják, mirõl álmodoztam s azt is, ki érti meg. És nem sejthetem, mikor lesz elég ok elõkotorni azt a kartotékot, mely jogom sérti meg. És az országban a törékeny falvak -...

GDP-arányos támogatás Ukrajna felé (európai országok)- MI

Kép
GDP-arányos támogatás Ukrajna felé (európai országok) (a legnagyobb arányú támogatók) 🥇 1. Balti államok — messze a legtöbbet adják GDP-arányosan Észtország: kb. 1,3–1,4% GDP Lettország: kb. 1,1–1,2% GDP Litvánia: kb. 1,0–1,1% GDP 👉 Arányaiban ők támogatják a legtöbbel Ukrajnát egész Európában. 🥈 2. Lengyelország kb. 0,6–0,8% GDP 👉 Rendkívül aktív katonai és humanitárius támogató, nagy menekültbefogadó ország. 🥉 3. Skandináv országok Norvégia: kb. 0,9% GDP (nagyon magas) Dánia: kb. 0,5–0,6% GDP Svédország: kb. 0,4–0,5% GDP 🇪🇺 Középmezőny Németország kb. 0,4% GDP abszolút értékben a legnagyobb európai támogató, de GDP-arányosan középmezőny. Egyesült Királyság kb. 0,3–0,4% GDP Hollandia kb. 0,3% GDP 🇪🇺 Alsó kategória Franciaország kb. 0,1–0,15% GDP  (kisebb arány, de növekvő katonai támogatás) Olaszország kb. 0,1% GDP Magyarország közvetlen katonai támogatás: szinte nulla humanitárius + menekültügyi támogatás: kb. 0,03–...

AI szervezőmérnök jellemzői

Kép
  AI szervezőmérnök A szervezőmérnök olyan szakember, aki összekapcsolja az embereket, a folyamatokat és a technológiát. Munkája komplex, mert az ember áll a középpontban. A vezetői funkciók egyik legfontosabbika: az együttműködés megteremtése – különböző érdekek, szakterületek és kultúrák között. Jellemzők: Emberközpontúság A technológiát az ember szolgálatába állítja, nem fordítva. Interdiszciplinaritás Mérnöki, gazdasági, társadalmi tudás integrálása. Rendszerszemlélet A stratégiai irányoktól a gyakorlati megvalósításig átlátja az összefüggéseket. Innovációközpontúság Új megoldások létrehozása, bevezetése, változásmenedzsment. Hídépítő Kapocs a fejlesztők, a felhasználók, a vezetők és a társadalom között. Harmónia keresése a fizikai és digitális térben Csapatok, folyamatok és virtuális rendszerek összehangolása. Magas érzelmi intelligencia Kommunikáció, motiváció, konfliktuskezelés. Felelősségteljes döntéshozatal K...

Politikus és termék „eladása”

Kép
  Politikus és termék „eladása” – amikor a demokrácia marketinggé válik A politikai marketingben nem érdeke a valóság részletes bemutatása. A politikus nem fogja megmondani, milyen nehéz a társadalom helyzete, nem fogja a választót felelőssé tenni. Ellenkezőleg: kedvez neki, engedményt ígér, reményt ad. „Jobb lesz neked. Én vagyok a legjobb.” 1. A kapitalizmus logikája: minden eladó A kapitalizmus világában a marketing alapvető működési elv. A cél egyszerű: „Vedd meg az én termékemet – ez a világon a legjobb!” A vállalatok versenyeznek a fogyasztókért. Aki több vásárlót győz meg, nagyobb piaci részesedést szerez – mérhetően „ő a legjobb”. A marketing feladata nem a hibák feltárása, hanem az erősségek kiemelése. A reklám ígéretet ad: jobb lesz az életed, ha az én termékemet választod. Ez a logika áthatja a piacot – és észrevétlenül átszivárgott a politikába is. 2. Politika mint termékértékesítés A választási kampány nagyon hasonlít egy termék bevezetésére: Szempont...