A modern állam alapja – a Bastille-nap öröksége

 Nahlik Gábor barátom születésnapja!

A modern állam alapja – a Bastille-nap öröksége

„Liberté, Égalité, Fraternité” – Szabadság, Egyenlőség, Testvériség. E három szó nem csupán jelszava volt a francia forradalomnak, hanem a modern állam eszmei alapzatává váltak. Július 14., a Bastille ostromának évfordulója, nem csupán Franciaország nemzeti ünnepe, hanem egy világtörténelmi fordulópont emléknapja, amely az abszolutista monarchia végét és a népszuverenitás kezdetét hirdeti.

I. A forradalom, mint eszmei kiindulópont

1789-ben a francia nép fellázadt az igazságtalan, hierarchikus társadalmi rend és az elnyomó királyi hatalom ellen. A Bastille börtönének elfoglalása szimbolikus tett volt: nemcsak egy épület, hanem egy korszak omlott össze. Az emberek felléptek a jogfosztottság, a kiváltságok és a társadalmi egyenlőtlenségek ellen. A modern állam eszméje itt születik meg: az állam többé nem az uralkodó személyes birtoka, hanem a nép közös intézménye. A hatalom legitimitása nem Istentől, hanem a polgároktól származik.

II. Az alkotmányosság és a törvény előtti egyenlőség elve

A francia forradalom egyik első vívmánya volt az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata (1789), amely kimondta, hogy:

● Minden ember szabadnak és jogokban egyenlőnek születik,
● A törvénynek mindenki egyaránt alá van vetve,
● A hatalom forrása a nemzet egésze,
● A szólás, vallás, vélemény szabadsága alapvető jog.

Ez a nyilatkozat az alkotmányos demokráciák előképe, és máig idézett alapdokumentum az emberi jogok nemzetközi védelmében is.

III. Az állam mint közjó szolgálata

A modern állam nem pusztán rendfenntartó gépezet, hanem a közösség által létrehozott és ellenőrzött struktúra, amelynek célja a közjó szolgálata. A francia forradalom idején megfogalmazódott az igény arra, hogy:

● az állam átlátható legyen,
● felelősséggel tartozzon a polgárok előtt,
● és biztosítsa a társadalmi mobilitás és méltányosság feltételeit.

A születési előjogok megszűnése, az állampolgárság egységes fogalma és a közoktatás megszervezése mind ezen elveken alapulnak.

IV. A nemzeti közösség fogalma

A Bastille-nap nem csupán a szabadság ünnepe, hanem a nemzeti egység szimbóluma is. 1790. július 14-én tartották meg a Föderáció Ünnepét, amelyen a francia tartományok képviselői, a polgárok és maga a király is egységet esküdtek az új Franciaország nevében. Ez az esemény előképe a modern nemzetállam megszületésének, amelyben az állampolgárok közös identitással és közös felelősséggel bírnak.

V. A Bastille-nap mint nemzetközi eszmei örökség

Bár a francia forradalom után Európa sokáig küzdött a monarchikus restaurációval, az eszmék megállíthatatlanul terjedtek. A nemzeti szuverenitás, az állampolgári jogok és a demokratikus államberendezkedés fogalma mára az ENSZ alapokmányaiban és az Európai Unió értékrendjében is jelen van. A Bastille-nap tehát nem csak francia ünnep – a modern állam, a demokratikus értékek és a közös felelősség napja. A modern állam nem természetes adottság, hanem történelmi és erkölcsi vívmány. Július 14. arra emlékeztet bennünket, hogy a szabadságot és egyenlőséget nem adják – ki kell vívni, meg kell őrizni, újra és újra meg kell érteni. A Bastille-nap nem a múlt romantikája, hanem az állampolgári tudat jelen idejű ünnepe. A modern állam akkor él, ha polgárai élnek jogaikkal és felelősségeikkel – közösen, szabadon és testvériségben.

Nana Mouskouri – Je chante avec toi liberté című dalának magyar fordítása:

Veled énekelek, Szabadság

(„Je chante avec toi liberté” – magyar fordítás)


Veled énekelek, Szabadság,

Amikor te szólsz, mindenki figyel.

A te hangod felér az egekig,

Te vagy a remény, a legszebb ígéret.


Veled énekelek, Szabadság,

Mint a tengerek morajlása, végtelen.

Te vagy az álmok dallama,

A népek szíveiben élő szerelem.


Refrén:

Te vagy az út, te vagy a fény,

Akiért élni érdemes,

Te vagy az égbolt csillaga,

Aki vezeti a reményeket.


Veled énekelek, Szabadság,

Te tanítottál élni és hinni.

Még ha néha el is veszünk,

A te neved újra felemel bennünket.




Ez a dal a szabadságot mint személyes, egyetemes és örök eszmét jeleníti meg – mintha egy szeretett baráthoz vagy isteni lényhez szólna. A dal gyakran kapcsolódik politikai változásokhoz, ellenálláshoz és népek önrendelkezési vágyához.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az eltűnő emlékezet?

A helyzetünk, vigyázzunk EUROPÁRA!

Gandhi Gázában S.O.S.