Professzorok a demokráciáért!


Professzorok a demokráciáért!

 

A kép és a kampányszöveg alapján, a „Zemun za studente” mozgalom, valamint Prof. Dr. Vladan Petrov szerepének kontextusában:

 

1. A kampány vizuális és retorikai elemei

● „Zemun za studente” (Zemun a hallgatókért): Ez a felirat a belgrádi Zemun városrészhez kötődő hallgatói kezdeményezésként értelmezhető. A szlogen célja a helyi identitás és a diákérdekek összekapcsolása. A vizuális stílus (élénk zöld és kék festékszórásos dizájn) fiatalos, energikus mozgalmat sugall.
● „Pumpaaaaaaj” + kar emoji: Ez egy mozgósító jelszó, a közösségi média nyelvezetében. A szó játékos túlzása („pumpálj”) az erő, lendület és összefogás kifejezője – olyan nyelvi eszköz, amellyel a fiatalokat aktivizálni kívánják.
● Professzor portréja: A képen szereplő személy (Prof. Dr. Vladan Petrov) formális, elegáns öltözetben látható, amely a hitelességet, szakmaiságot sugallja – kontrasztban áll a fiatalos, laza nyelvezettel. Ez a kontraszt tudatos lehet: a professzor támogatásának megnyerése legitimációt ad a mozgalomnak.
2. A hivatalos nyilatkozat értelmezése


Prof. Dr. Vladan Petrov nyilatkozata lényege:

● Hozzájárulását adja, hogy neve szerepeljen a hallgatói választási listán.
● Jogászprofesszorként a Belgrádi Egyetem képviseletében indulna.
● A választások „rendkívüliek” – vagyis politikai szempontból feszített helyzetben születtek, ami a hallgatói tiltakozásokkal és mozgalmakkal is összefügghet.

Ez a nyilatkozat rendkívüli politikai és szimbolikus súllyal bír:

● Egy tekintélyes egyetemi szereplő nyíltan vállalja a hallgatói lista támogatását, ez az egyetemi autonómia és a diákmozgalom közötti szövetséget erősíti.
● Egyben utalhat a jelenlegi rendszer elleni demokratikus kiállásra – különösen, ha a diákmozgalom a pártok nélküli, közösségi alapú képviseletet hirdeti.
3. Kontextus: #studentiublokadi

Ez a hashtag („hallgatók blokádban”) a szerbiai 2024–2025-ös hallgatói tiltakozások egyik hívószava. A diákok többek közt:

● az oktatás és az egyetemek függetlenségét követelik,
● elutasítják a politikai manipulációt és korrupciót,
● támogatják a közvetlen, pártok nélküli demokrácia formáit.

4. Összegzés

TikTok-poszt nemcsak egy kampányanyag, hanem szimbóluma is egy új politikai kultúrának:

● ahol a fiatalok nem passzív résztvevők, hanem aktív cselekvők;
● ahol a professzorok nem kívülálló megfigyelők, hanem a közösségi cselekvés szövetségesei;
● és ahol a politika új nyelve – az irónia, humor, bátorítás – megfér az akadémiai tekintéllyel.
Naplórészlet – Zemun, 2025. május 23.

Ma egy különös TikTok-videó keringett a hallgatók között. A képernyőn egy professzor, komoly arccal, öltönyben, a Zemun városrész régi egyetemi épületének udvarán. A kép felett harsány piros betűkkel: „Pumpaaaaaaj”, mellette három izmos kar emoji. Alatta egy hivatalos nyilatkozat: Prof. Dr. Vladan Petrov, a Belgrádi Egyetem Jogi Karának tanára beleegyezik, hogy a nevét felvegyék a hallgatói választási listára a rendkívüli parlamenti választásokon. Ez nemcsak egy gesztus. Ez áttörés. Egy tanár, egy akadémikus, aki nem elhatárolódik, hanem kiáll a diákok mellett – nem néma szolidaritással, hanem konkrét politikai tettel. A „Zemun za studente” felirat a háttérben nemcsak helymegjelölés: zászló. Egy új típusú demokrácia zászlaja, amely nem pártokra, hanem közösségekre, egyetemekre, emberekre épül. A hallgatói mozgalomnak most már nemcsak hangja van, hanem arca is. Professzori arca. És ebben az arcban ott van a remény, hogy az egyetem nemcsak tanít, hanem tanúságot is tesz. Hogy az értelmiség nem csak elemzi a világot, hanem alakítja is. Az irónia, a humor, az online kultúra – mindez eszközzé vált: „Pumpaaaaaaj” – hangzik a hívószó, mintha csak edzésre biztatnának. De ez most lelki, politikai izomerősítés. Mozgósítás. Egy új világ nyomja a súlyt: együtt.

A „Gondolkodó” címmel, amely reflexió formájában kapcsolódik a naplórészlethez – az egyetemek, professzorok és diákok új szövetségéhez a politikai változás szolgálatában:

Gondolkodó 5. – A professzor, aki közénk állt

Van egy pillanat, amikor a tisztelet nem rangból, hanem bátorságból születik. Amikor egy tanár – nem elméletekkel, hanem a jelenlétével – tanít. Ma egy ilyen pillanat történt. Egy professzor, a hagyományos rendszer része, beleállt valamibe, ami új, ami kockázatos, ami fiatal. Beleállt a jövőbe. Ez több mint szolidaritás. Ez: részvétel. És nem csupán politikai, hanem erkölcsi. Mert miközben a világon minden rendszer a tudást akarja kontrollálni, Szerbiában most a tudás maga kezd el kontrollt gyakorolni – a lelkiismereten keresztül.

A középkorban az egyetemek menedékek voltak – universitas nemcsak tanulást, hanem közösséget jelentett. Talán most, évszázadokkal később, újra azzá kell válniuk. Nem falak közé zárt bölcsességgé, hanem zászlóvá. Ahol nem a diplomák száma számít, hanem az, hogy ki áll ki az igazságért. Mert egy ország akkor kezd gyógyulni, amikor azok, akik eddig csak figyeltek, beszélni kezdenek. Amikor a professzorok nem csupán a múlt őrzői, hanem a jövő segítői lesznek. Nem vezérek – de lámpások.

A forradalmak mindig ott kezdődnek, ahol valaki végre kimondja: „Itt vagyok. Veletek.”


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A helyzetünk, vigyázzunk EUROPÁRA!

Az eltűnő emlékezet

Makovecz Imre szellemi hagyatéka