Az értelmiség küldetése
Az értelmiség küldetése – Németh László
öröksége
Németh László
Németh László (1901–1975) a 20. századi magyar irodalom és gondolkodás egyik
legsokoldalúbb alakja volt – író, esszéista, drámaíró, műfordító, pedagógus és orvos.
Munkásságát az erőteljes nemzeti elkötelezettség, a kultúrnemzeti gondolat és a magyar
társadalom megújításának vágya hatotta át. Főbb jellemzői és témái:
Harmadik út: Németh a kapitalizmus és a szocializmus között egy „harmadik utas”
magyar megújulást keresett, amely egyszerre volt szociálisan érzékeny és nemzeti
ihletésű.
Minőség forradalma: Hitt abban, hogy a társadalmat a „minőség” emberei – az
értelmiségiek, tanárok, orvosok, írók – tudják felemelni. Ezért hívta életre a „minőség
forradalmát”
Iskola és nevelés: Pedagógiai írásaiban az iskolát a nemzet felemelésének
kulcsterületeként kezelte, és sokat írt a tanítás erkölcsi hivatásáról.
Kert-Magyarország víziója: Olyan országot képzelt el, amely kis közösségekre,
falvakra és öngondoskodásra épül, ahol a műveltség, munka és erkölcs
egyensúlyban van.
Fontosabb művei: Iszony (regény), Galilei, VII. Gergely, A két Bolyai (drámatrilógia –
szellemi küzdelmek hősei), Kisebbségben, A minőség forradalma, Magyarság és Európa
(esszék, tanulmányok). Társadalomkritikája mélyen gyökerezett a magyar valóság
ismeretében: nem az ideológiák, hanem a „nemzeti sors” alapján keresett megoldásokat.
„Az értelmiség hivatása” Németh László egyik kulcsfontosságú esszéje, amely először
1945-ben jelent meg. Ebben az írásban Németh az értelmiség történelmi és erkölcsi
felelősségét, szerepét és küldetését fogalmazza meg a magyar társadalomban – különösen
a háború utáni újjáépítés és szellemi megújulás fényében. Németh László: Kisebbségben
egy 1940-ben megjelent, esszéformájú műve, amely a magyar értelmiségi lét, a nemzeti
sorskérdések és az egyéni felelősségvállalás összefüggéseit vizsgálja egy sajátos történelmi
és szellemi helyzetben. A cím szimbolikus: nemcsak politikai vagy etnikai kisebbségről van
szó, hanem az erkölcsi és szellemi értelemben vett kisebbségi létállapotról is – azokéról,
akik a tömeggondolkodással szemben önálló véleményt képviselnek. A mű főbb gondolatai:1
1. 2. 3. 4. Az értelmiség felelőssége: Németh szerint az értelmiség nem simulhat bele a
hatalomhoz vagy a tömegízléshez igazodó gondolkodásba. A „kisebbségben” lenni
nem vereség, hanem erkölcsi fölény és hivatás – a jövő formálásának feltétele.
Kultúra és nemzet: A magyar kultúra sorsa elválaszthatatlan a nemzeti sors
alakulásától. Németh egy olyan kultúrát sürget, amely képes a nemzetet felemelni,
szellemileg és erkölcsileg megújítani.
Közösségi gondolkodás: Egyéni érvényesülés helyett a közösségi
felelősségérzetet hangsúlyozza – szemben a nyugati individualizmussal. A “magyar
sorskérdések” csak közösségi megoldásokkal kezelhetők.
A „harmadik út” keresése: Sem a nyugati liberalizmus, sem a keleti kollektivizmus
nem jelent számára megoldást. Egy sajátos, magyar út lehetőségét keresi, ahol a
közösségépítő, alkotó szellem dominál.
A mű máig érvényes kérdéseket vet fel a szellemi autonómia, a politikai bátorság és a
közösségi jövőformálás kapcsolatáról. Főbb gondolatok:
1. Az értelmiség erkölcsi küldetése
Németh szerint az értelmiségi nem pusztán „szakember” vagy tudáshordozó, hanem
szellemi és erkölcsi vezető, akinek feladata a közösség szolgálata. A tudás hatalom, de nem
öncélúan, hanem a nemzet jobbítása érdekében kell használni.
„Az értelmiségnek nem az a dolga, hogy kiszolgálja az uralkodó
rendet, hanem hogy felette állva bírálja és jobbítsa azt.”
2. A „minőség embere”
A cselekvő értelmiségi ideálját rajzolja meg, akinek belső mértéke a minőség, nem a
hatalom, a siker vagy a pénz. Németh különbséget tesz értelmiségi és értelmiségieskedő
között: az előbbi életformájává teszi a gondolkodást és a szolgálatot, az utóbbi pedig csak
társadalmi státuszt keres.
3. Felelősség a népért
Az értelmiség szerepe abban áll, hogy hidat verjen a kultúra és a nép között. Nem szabad
elzárkózni a „néptől”
, hanem közérthetővé kell tenni a gondolatokat, fel kell emelni a
közösséget.
4. A forradalom lehetősége a szellem világában
Bár Németh nem a politikai forradalomban hitt, hanem a szellem és erkölcs forradalmában,
amely egy új, minőségelvű társadalmat hozhat létre. Ezt az értelmiségnek kell elindítania.
5. Kritika az ideológiák felé
A pártpolitikai ideológiákat is kritikával illeti: szerinte sem a marxizmus, sem a liberalizmus,
sem a konzervativizmus nem ad elégséges választ a magyar kérdésre – csak az értelmiség
belső, felelős gondolkodása viheti előre a nemzetet. „Az értelmiség hivatása” című esszéből
alábbi hosszabb idézetekek, elemzés és kortárs értelmezés.2
1. IDÉZET: Az értelmiség nem követ, hanem mérce
„A népnek szüksége van olyan emberekre, akik nem sodródnak
vele, hanem mutatják az utat; nem kórusban énekelnek vele,
hanem kritikus füllel figyelik, mit énekel.”
Értelmezés: Németh szerint az értelmiség felelőssége, hogy független maradjon mindenféle
hatalomtól vagy politikai csoporttól, és a közösség iránytűjeként működjön. Nem a
népszerűség hajszolása a cél, hanem a belső igazság és erkölcs képviselete.
Kortárs jelentés: A mai világban, ahol az értelmiség gyakran polarizálódik politikai táborok
mentén, ez az idézet visszafogott figyelmeztetés: a valódi értelmiségi szerep nem az egyik
oldal kiszolgálása, hanem az igazság keresése – akár az uralkodó árral szemben is.
2. IDÉZET: A „minőség forradalma”
„A minőség forradalmát kell megindítani ebben az országban –
nem vérrel, hanem értelemmel, munkával, jellemmel. Ez a
forradalom a szellem forradalma.”
Értelmezés: Ez Németh László egyik legfontosabb kulcsmondása. A „minőség” itt nem
elitizmust jelent, hanem a belső értékrend és felelősség szerinti cselekvést. Az
értelmiségnek ebben kell élen járnia, példát mutatnia – nem hatalmat kérnie, hanem
szolgálnia.
Kortárs jelentés: Ebben a gondolatban egy alternatív, „csendes forradalom” képe jelenik
meg, amely a társadalom mély átalakulására törekszik az oktatás, a közélet, a kultúra és a
közösségek szintjén. A digitalizáció és közéleti apátia korában különösen időszerű ez a
belső reformgondolat.
3. IDÉZET: Szellemi arisztokrácia helyett erkölcsi közösség
„Az értelmiség legnagyobb kísértése, hogy úr legyen a nép
fölött, nem szolgája mellette. Pedig csak az lehet méltó rá, aki
nem feledte el: honnan jött, és hová tartozik.”
Értelmezés: Németh itt az értelmiség önelégültsége és elzárkózása ellen szól. Azt
hangsúlyozza, hogy az értelmiségi nem állhat a nép fölött, hanem közösségi tagként,
segítőként, belső elhivatottságból kell működnie.
Kortárs jelentés: Ez a gondolat különösen időszerű ott, ahol az értelmiségi szerep
elidegenedett vagy elitista formákat ölt. Az írás azt üzeni, hogy a valódi közszerep nem
kiváltság, hanem felelősség – különösen a kiszolgáltatott közösségekkel szemben.3
Az értelmiség küldetése
Németh László Az értelmiség hivatása című 1945-ös esszéje a magyar gondolkodás egyik
örökérvényű dokumentuma. Olyan időkben született, amikor a világ és benne Magyarország
szellemi és politikai romokban hevert – és épp ebben a helyzetben kereste Németh a belső
újjászületés lehetőségét. Az esszé egyszerre figyelmeztetés és küldetéslevél: az értelmiség
csak akkor méltó nevéhez, ha önérdeken túlmutató szolgálatként éli meg hivatását.
1. Az értelmiségi mint erkölcsi és szellemi vezető
Németh László értelmezésében az értelmiségi nem „fogyasztója” vagy „ideológusa” a
hatalomnak, hanem lelkiismereti mérték, aki a közösségben élve, attól függetlenül képes
gondolkodni és ítélni.
„Aki nem tud nemet mondani a maga rendjének, nem
való értelmiséginek.”
Ez a gondolat különösen fontos a 21. században, amikor az értelmiség gyakran alávetetté
válik a politikai vagy piaci struktúráknak, és elveszti autonómiáját. Az értelmiség feladata
nem az alkalmazkodás, hanem a szelíd ellenállás a sekélyességgel, képmutatással és
manipulációval szemben.
2. A „minőség forradalma” mint belső átalakulás
A némethi forradalom nem külső, hanem belső. A minőség az emberi jellemben,
felelősségben, munkamorálban, műveltségben gyökerezik – és csak ez képes egy hosszú
távon élhető társadalmat létrehozni.
„A minőség forradalma az a rend, amelyet az értelmiségnek kell
megvalósítania. Ez nem pártrendszer, hanem jellem és
teljesítmény.”
Ebben az eszmében az értelmiségi nem társadalmi rang, hanem belső műveltség – amely
közösségformáló erőként is hat. Ma, a digitális zavarodottság és az információs túlterheltség
korszakában ez az üzenet újra sorskérdés.
3. Az értelmiség és a nép kapcsolata
Németh hangsúlyozza, hogy az értelmiség feladata nem a néptől való elhatárolódás, hanem
a tudás és erkölcs közvetítése: hidat kell képeznie a tudáselit és a közösségek között.
„A nép nem azért van, hogy felnézzen az értelmiségre, hanem
hogy vele együtt tanuljon és fejlődjön.”
Ez a gondolat előképét adja annak a modellnek, amelyben az értelmiség nem vezető,
hanem mentor, nem uralkodó, hanem szolgáló. Ezzel már el is jutunk az Alma Materek a
Demokráciáért víziójához.
4. Kapcsolódás az „Alma Materek a Demokráciáért”
gondolatához
Németh László értelmiségfelfogása közvetlenül összhangban áll az Alma Mater-modell
elveivel, amely az egyetemeket a társadalmi párbeszéd, a közösségépítés és a
demokratikus nevelés szellemi bázisaiként képzeli el. Az egyetem mint „szabad tér” és
erkölcsi műhely pontosan azt a minőségalapú közéletet testesíti meg, amelyet Németh
megálmodott. Az Alma Materek modellben a tudásközpont nem elzárt elitintézmény, hanem
demokratikus híd, amely lehetővé teszi:
- a pártokon túli képviseletet,
- a szellemi és erkölcsi tájékozódást,
- és a közjó felé irányuló politikai megújulást.
Ahogy Németh fogalmazott:
„A magyar értelmiség dolga az, hogy megtalálja azokat a
formákat, amelyekben a nép gondolkodni és cselekedni tud. Ha
ezt nem találja meg, elárulta önmagát.”
Az egyetemekre épülő demokrácia pontosan ilyen új forma: egy közösségi és erkölcsi
platform, amely nemcsak a jövő vezetőit, hanem a jövő közösségeit is neveli.
Irodalomjegyzék
1. Németh László: Az értelmiség hivatása. (1945). In: Németh László: Kisebbségben,
Magvető Könyvkiadó, Budapest.
2. János: A magyar értelmiség útja – Eszmék, küzdelmek, kudarcok, Osiris,
Budapest, 2001.
3. Schein Gábor (szerk.): Németh László – Élet és mű, Argumentum, 2005.
4. Almási Miklós: Értelmiség és felelősség a 20. században, Corvina, 1997.
5. Digitális Irodalmi Akadémia honlapját, ahol számos műve elérhető:
https://dia.hu/dia-szerzok/nemeth-lasz

Megjegyzések
Megjegyzés küldése