„Az én kívánságom, hogy okostelefon legyek”
– A valóság elvesztésének halk kiáltása
Egy este, vacsora után egy tanítónő leült, hogy kijavítsa tanítványai fogalmazásait. A férje
közben elővette a telefonját, és kedvenc játékával kezdett játszani. Ahogy a nő elérkezett az
utolsó dolgozathoz, olvasni kezdte, és hirtelen elpityeredett. A férfi értetlenül kérdezte:
– Mi történt?
A tanítónő csak ennyit mondott:
– Arra kértem a diákjaimat, hogy írjanak fogalmazást a vágyaikról.
– És? – kérdezte a férfi. A
nő szó nélkül átnyújtotta a dolgozatot. A férfi olvasni kezdte:
„Az én kívánságom, hogy okostelefon legyek… ”
A szüleim nagyon szeretik az okostelefonjaikat, mindenhová magukkal viszik, mindig el
vannak foglalva a pötyögéssel.
“Amikor apukám bármilyen fáradtan is hazajön a
munkából, akkor nem velem, hanem a telefonjával
foglalkozik. Ha ritkán játszunk is kicsit, és megcsörren
a mobil, azonnal abbahagyja a játékot, feláll és
kimegy, még akkor is, ha sírva könyörgök neki, hogy
inkább folytassuk a játékot.”
– Ki írta ez a fogalmazást? – kérdezte a férfi. A tanítónő könnyes szemekkel a férjére nézett,
és így felelt:
– A mi gyermekünk.
I. Egy korszak tünete – a jelen drámája
A fenti történet nem csak egy család története. Nem is csupán egy pedagógiai példázat. Ez
egy korszak arcképe – halk, de mindent átható kiáltás. A gyermek nem azt írta: „orvos
akarok lenni”
, vagy „űrhajós”
. Nem is álmodott művészetről, hőstettekről. Azt írta:
„Okostelefon akarok lenni.”
Miért?
Mert a telefon figyelmet kap – ő nem. Ez a mondat – és ez a vágy – mutatja, hol tartunk ma.
A figyelem elveszett. A jelenlét megszűnt. A szeretet tárgyak felé irányul – emberek felé
egyre kevésbé.
II. A valóság elvesztése – társadalmi tünetek
A jelenség nem egyedi. A probléma nem személyes – társadalmi. Civilizációs. Néhány
kiemelt tünet:
- Képernyőbe zárt tekintetek: A kapcsolatok digitalizálódtak, az emberi jelenlét
perifériára szorult. A figyelem nem emberre irányul, hanem eszközökre.
- A közösség helyére platformok léptek: Nem beszélünk egymással, hanem
posztolunk. Nem kérdezünk, hanem kattintunk. A valóságot a lájkok szűrik.
- Az oktatás kiüresedése: Az iskolák nem közösségek. Az egyetemek nem nevelnek,
csak képeznek. Nincs tanulókör, nincs vita, nincs lelki kapcsolat. Csak „output” van.
- A pártok logikája uralkodik: A közéletet az érdekek logikája vezérli. A párbeszédet
felváltja az erődemonstráció. A közjó elveszett a hatalom harcaiban.
- A mesterséges intelligencia kiszorítja az emberit: Az AI sok mindenre képes – csak
arra nem, amitől ember az ember: figyelni, jelen lenni, szeretni.
III. A kiút: visszatérés a közösséghez és a valósághoz
Mi lehet a válasz erre a kiáltásra? Hogyan állíthatjuk meg a valóság elpárolgását?
1. Az egyetem mint lelkiismeret és központ
Az alma mater nem oktatóüzem – hanem társadalomszervező erő. Ha új parlamentet
akarunk, új alapokon kell felépíteni: a pártok helyett az egyetemek!
2. A közjó visszahozása a döntéshozatalba, a jelenbe
A közösségek megerősítése nélkül nincs jövő. Az oktatás, az egészségügy, a technológia
mind addig működik, amíg az embert szolgálja – s nem a profitot, a kapzsi embert. Semmi
nem elég. Hogy eladhassam magam hazudni is kell.
3. A kereszt mint szimbólum
A függőleges tengely – hatalom és ember; a vízszintes – ember és ember. A kereszt a
közösségi egyensúly képe. Ma ez az egyensúly felborult – vissza kell találni.
4. Az AI: segítő, nem úr
Az AI nem váltja ki a tanárt, az apát, az anyát, a társat. Segíthet – de nem helyettesíthet.
Nem tud ölelni. Nem tud szeretni. Nem tud hallgatni, amikor csak hallgatni kell. GÉP.
IV. Szerbia példája – a jövő árnyéka és fénye
Szerbiában ma egy új korszak kontúrjai rajzolódnak ki. Professzorok, diákok, papok és
egyszerű emberek együtt állnak ki a közösségért. A mozgalmak nem pártok – hanem lelki és
erkölcsi kiáltások. Ez a mi 1956-unk árnyéka. Vagy inkább fénye. Ha nekik sikerül, az egész2
régiónak sikerülhet. És akkor a gyermek kívánsága sem marad örök kiáltás – hanem
figyelem, válasz és szeretet születik belőle.
Zárszó – A jelenlét dicsérete
A gyerek, aki telefon akar lenni, nem ítél – csak vágyik. Figyelemre. Jelenlétre. Érintésre. Ez
a kiáltás halk – de nem néma. Csak az nem hallja meg, aki már régen elnémult. A kérdés
ma ez:
Ki vagyunk-e még? Emberek. Egymásnak. Vagy csak
eszközök egymás mellett?
Hogy okostelefon legyek.
Ez a történet – valós vagy példázatként megélt – több puszta családi tragédiánál. Egy egész
korszak arcába tart tükröt. Egy gyerek legnagyobb vágya nem az, hogy felfedező, orvos,
űrhajós vagy művész legyen, hanem hogy okostelefonná váljon – mert akkor talán végre
figyelnének rá. Az egyetemeken, iskolákban, pedagógusképzéseken és családokban
szembe kell néznünk a virtuális valóság térhódításának következményeivel. Nem
egyszerűen az a kérdés, hogy „sokat használjuk-e a telefont”
, hanem az, hogy elveszítjük-e
a valóság iránti érzékenységünket. Mi vár ránk, ha nem figyelünk?
- Gyerekek, akik nem tanulnak meg kommunikálni, mert senki nem néz a szemünkbe.
- Szülők, akik saját gyerekeik helyett az eszközeiknek adnak szeretetet.
- Társadalom, amely nem a kapcsolódást, hanem a folyamatos elérhetőséget díjazza.
- Egy generáció, amelyben az érintés már csak technikai művelet, nem érzelmi
kapcsolat.
- A telefonok okosak lettek. De mi közben elfelejtettünk figyelni. Elfelejtettünk jelen lenni. A
történet nem vádirat – hanem figyelmeztetés. És kérés:
- Ne a képernyőn keresztül szeressük egymást. Ne akkor halljuk meg gyermekeink hangját,
amikor már történetet írnak rólunk. A kérdés végül ez: hajlandók vagyunk-e visszatérni
egymáshoz – valódi tekintettel, valódi érintéssel, valódi jelenléttel?
Reméljük a bázisközösségekben nem ilyen rossz a helyzet. Figyelünk kell egymásra,
meghallják a másik ember szavát.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése