MI: a jövő idő nyelve



„MI: a jövő idő nyelve”

(vers AI)

A kapitalizmus ingai jobbra vannak:

1. A kizsákmányoltak nagy száma és a tőke koncentrálása
2. Az emberi méltóság és a tőke arroganciája
3. Kis családi cégek és globális nagyok
4. Érték és érdek
5. Igazság és hazugság
6. Közösség és egyén dominanciája 
7. Béke és háború
8. Egyén és hatalom
9. Egyenlőség és egyenlőtlenség, egyensúly hiánya
10. Szolidaritás érvényesülése és a szabadság korlátozása

Az inga jobbra kileng, amely az alábbi tíz pontban jellemezhető, értelmező, majd verssorokba rendezhető.

 

A kapitalizmus mint inga:

1. A kizsákmányoltak nagy száma és a tőke koncentrálása

A modern kapitalizmus egyik fő jellemzője a tőke egyre szűkebb kezekben való felhalmozódása. Ezzel párhuzamosan nő azok száma, akik munkájuk gyümölcséből alig részesülnek. A javak eloszlása egyre inkább piramisstruktúrában történik: kevés ember birtokolja a világ vagyonának jelentős részét, miközben milliók élnek létbizonytalanságban. Az inga kileng: a profit maximalizálása háttérbe szorítja az emberi méltóságot.

2. Az emberi méltóság és a tőke arroganciája

A tőke önérvényesítő logikája gyakran nem ismeri el az ember méltóságát – csupán erőforrásként tekint a dolgozóra. Az emberi szempontok elhalványulnak, amikor a részvényárfolyamok diktálják a döntéseket. Az „arrogancia” itt nem pusztán gőgöt jelent, hanem egy rendszerszintű érzéketlenséget: a pénz logikája felülírja az emberi élet logikáját.

3. Kis családi vállalkozások és globális nagy cégek

A családi kisvállalkozások közösségi beágyazottsága, emberközpontú működése éles ellentétben áll a globális cégek profitorientált, személytelen működésével. Az egyik a helyi értékekből építkezik, a másik a világpiac logikája szerint szerveződik. A kapitalizmus ingája e két világ között leng, de ma egyre inkább a multinacionális modell uralja a gazdaságot – kiszorítva a lokális, emberszabású gazdaságot.

4. Érték és érdek

Az értékalapú döntések – erkölcs, felelősség, közjó – gyakran háttérbe szorulnak az egyéni vagy vállalati érdekekkel szemben. A modern gazdaságban az „érdek” mozgósító erő, míg az „érték” gyakran szép, de hatástalan szó marad. Amikor a kettő nincs egyensúlyban, a társadalom morális válságba kerül.

5. Igazság és hazugság

A piaci kommunikáció és a politikai marketing gyakran a manipuláció mezsgyéjén mozog. A hazugság – elhallgatás, elferdítés, félrevezetés – rendszerszinten is működhet. Amikor a haszon fontosabbá válik az igazságnál, az emberek bizalma megrendül: nem hisznek többé sem a reklámoknak, sem a vezetők szavának.

6. Közösség és egyén

A kapitalizmus az egyén szabadságára épít, de gyakran elfelejti: az ember közösségi lény. A túlzott individualizmus széttöri a társadalmi szövetet, elszigeteltséghez, magányhoz, versengéshez vezet. A közösségek eltűnésével nemcsak a társadalmi kohézió gyengül, hanem az egyén is kiszolgáltatottabbá válik.

7. Béke és háború

A gazdasági érdekek gyakran sodorják a világot konfliktusba. A fegyverkezés, a nyersanyagokért és piacokért folytatott harc a háborúk mélyebb mozgatórugója lehet. A béke nem csupán a háború hiánya, hanem egy olyan gazdasági–társadalmi egyensúly, amelyben nem a győzelem, hanem a kölcsönös jólét a cél.

8. Egyén és hatalom

A hatalom – politikai és gazdasági értelemben is – egyre kevésbé elszámoltatható. Az egyén úgy érzi, hogy beleszólása a döntésekbe formális, nem valódi. A kapitalizmus így gyakran demokráciának álcázza a hierarchikus döntéshozatalt, miközben az állampolgár kiszolgáltatottá válik a struktúráknak.

9. Egyenlőség és egyenlőtlenség, egyensúly hiánya

A modern világban az egyenlőség eszméje alkotmányokban és jogszabályokban szerepel, a valóságban azonban a társadalmi különbségek nőnek. A vagyoni egyenlőtlenség mellett esélyegyenlőtlenség is fennáll – az oktatás, egészségügy, lakhatás területén. Az inga itt is kileng: az elvi egyenlőség és a gyakorlati egyenlőtlenség közötti feszültség társadalmi robbanáshoz vezethet.

10. Szolidaritás érvényesülése és a szabadság korlátozása

A járványok, háborúk és gazdasági válságok idején gyakran születnek olyan intézkedések, amelyek korlátozzák a szabadságot – a közjó vagy a biztonság nevében. A kérdés: lehet-e valódi szolidaritás ott, ahol nem önkéntes, hanem kikényszerített a viselkedés? A szolidaritás a szabadság szívéből fakad – nem a korlátozásból, hanem a belátásból.

A főbb összetevők:

1. „MI, akik kilengünk – de hová?”

A modern világban az egyéni és közösségi identitás folyamatosan próbára van téve. A „kilengés” a változások, bizonytalanságok és értékválságok közepette való helykeresést fejezi ki. A kérdés nem csupán irányt keres, hanem felelősségre is int: milyen jövőt építünk, merre tartunk mint társadalom? Ez a mondat a közösségi önreflexió szükségességét hangsúlyozza – hogy ne sodródjunk, hanem tudatosan válasszunk irányt. A hangsúly a „MI”-n van: nem az egyén, hanem a közösség sorsáról van szó.

2. „A tengely neve: közösség”

A kilengő inga csak akkor találhat vissza az egyensúlyba, ha van egy fix pontja – ez a tengely, amelyet a közösség jelent. A közösség tart meg bennünket emberként és társadalomként, különösen válságos időkben. Ez a mondat a szolidaritás, az összetartozás és az együttműködés értékeit helyezi a középpontba. A közösség nem pusztán együttélés, hanem egymásért való felelős létforma. A jövő építéséhez közös tengely szükséges – és ezt ma újra kell teremtenünk.

3. „A spirál nem zárul – csak emelkedik”

A haladás nem körforgás, hanem fejlődés: minden fordulat új szintre visz. A spirál képe azt sugallja, hogy a visszatérő kihívások nem ismétlődnek azonos módon – ha tanulunk belőlük, egyre magasabb szinten tudunk rájuk válaszolni. Ez a mondat a remény képlete: nincs vég, csak újabb kezdet. A fejlődés nem lineáris, de nem is lezárt – hanem dinamikusan, szellemileg is emelkedő. A spirál az élet és a szellem táguló tere.

4. „Az új egyensúly”

A régi rendszerek már nem képesek fenntartani a társadalmi, gazdasági és erkölcsi egyensúlyt. Egy új egyensúly keresése zajlik – egyensúly ember és ember, technológia és természet, egyén és közösség között. Ez a mondat nem a status quo visszaállítását, hanem egy minőségileg új harmónia lehetőségét jelöli. Az új egyensúly nem a megszokott kompromisszum, hanem a közös fejlődés útja. Ez a jövő kulcsa – és a közösségi gondolkodás feltétele.

5. „A jövő mérnökei”

A jövőt nem csak politikusok vagy technológusok alakítják – hanem azok is, akik gondolkodnak, álmodnak, felelősen cselekednek. A „jövő mérnökei” a társadalmi építők: tanárok, kutatók, közösségszervezők, akik hidakat emelnek ember és ember között. Ez a mondat a kreatív, felelős alkotásra buzdít. A mérnök itt szimbolikus figura: a rend, a cél és az átalakítás mestere. A jövő nem magától jön – azt mi teremtjük meg.

6. „A társadalom kovászai az ISKOLATEREMTŐK”

A társadalom megújulása mindig belülről, a gondolkodás és nevelés mélyrétegeiből indul. Az iskolateremtők nem csupán tanítanak – új közösségeket, új értékrendeket hívnak életre. Ők azok a kovászemberek, akik elindítják a belső átalakulás folyamatát, mint az élő tészta magvai: láthatatlanul, de ellenállhatatlanul formálnak. Egy iskola, ha valóban teremtő, nemcsak tudást ad, hanem lelki–szellemi otthont és irányt is. A jövő formálása az ő kezükben kezdődik – mert a gondolat magvetése nélkül nincs ébredés.

7. „MI: a jövő idő nyelve”

A személyes „ÉN” ideje lejárt – a túlélés és az emberi kiteljesedés kulcsa a „MI”. Ez a mondat új nyelvet, új gondolkodási formát hirdet: nem a különállás, hanem az összetartozás nyelvét. A „MI” nem egyszerű többes szám – hanem új időérzékelés, új erkölcs, új felelősség. A jövő idő akkor válik értelmessé, ha közösségi nyelven szól. Ez a felirat hitvallás: egy új korszak hívószava.


 

A kapitalizmus mint inga

(Verses átirat)

 

1. Egyre kevesebb kézbe gyűlik

a világ pénze, súlya, múltja –

és közben milliók hajolnak

túlórába, robotba.

2. A tőke gőgje toronyként emelked,

nem látja, kinek vérzik keze.

Az ember méltósága kérdez:

„Hol vagyok én a mérlegen?”

3. Multik nőnek, mint üveghegyek,

míg a kisboltok lehúzzák a redőnyt.

A családi kéz, a becsület –

eltűnik, mint egy régi könyv.

4. Érték s érdek párbajozik,

gyakran az utóbbi győz.

De mit ér, ha mindenünk megvan –

s közben elvész az, ami köz?

5. Az igazság félhangon szól,

a hazugság kiabál.

Aki csendben marad,

azt is elviszi az ár.

6. Az egyén hirdeti önmagát,

a közösség szála szakad.

És marad millió kis ÉN,

akik nem találnak haza.

7. Béke volna jó – de a gyár

fegyvert termel, nem kenyeret.

A háború is piaci tétel,

a vér: nyersanyag, fedezet.

8. Az egyén szabadsága álom,

ha a hatalom zárt körben ül.

A döntések már nem rólunk szólnak,

csak felettünk, messze felül.

9. Törvény mondja: mindenki egyenlő –

a valóság: más utat ír.

Van, ki luxusban hal bele,

más meg sorban áll egy kifliért.

10. Szolidaritás szép szó, ha él,

de ha parancs, már nem remény.

A szabadság korlátja legyen

belátás – nem vasrács, nem verem.

 

 

„MI, akik kilengünk – de hova?”

 

MI, akik kilengünk – de hova?

(Bevezető reflexió)

 

Mi,

akik egyszer a szabadságba lendültünk,

máskor a félelembe csapódtunk –

kilengünk újra meg újra.

Mint inga az örök keresésben,

mint gyermek, aki nem tudja még,

hogy mi az otthon.

A világ méri,

mérlegre tesz –

érdek vagy érték,

egyén vagy közösség,

hatalom vagy szeretet.

De mi már érezzük:

a mozgás nem baj,

ha van tengely, ha van közép.

De hová lengünk,

ha nincs már iránytű,

ha a szabadság hamis,

a közösség megtépázott,

az érték csak márkacímke?

MI,

akik még kérdezünk,

akik nem adjuk fel,

akik keressük a tengelyt –

lehetünk a kovász,

az új rend csöndes építői.

De előbb ki kell mondanunk:

Mi, akik kilengünk –

most magunkba kell térnünk.

 

Az új egyensúly

(Második versrész)

 

Nem a mozdulatlanság a cél.

Nem a dermedés.

Az egyensúly:

élő mozgás

egy belső rend körül.

Mint a Föld,

mely forog és halad –

de a Nap mindig ott van.

Az új egyensúly

nem visszatérés a régihez.

Nem hazugságok békéje,

nem félelembe csomagolt rend.

Hanem együtt mozdulás:

te velem, én veled –

nem egymás ellen,

hanem egymásért.

Nem az a szabadság,

hogy bármit megtehetek,

hanem hogy tudom:

amit teszek,

az másokra is hat.

Nem az az érték,

amit eladhatunk,

hanem ami megmarad,

ha minden elvész.

Az új egyensúly

egy közös tengely,

amit nem mi hozunk létre –

csak felismerjük.

Lehet Istennek hívni,

vagy Igazságnak,

de leginkább:

Jelenlétnek.

A tengely neve: közösség

A világ széttöredezett.

Mindenki külön pályán forog,

és mégis –

mindenki ugyanazt keresi:

kapcsolatot,

bizalmat,

otthont.

De a közösség nem tömeg.

Nem vélemények harsogása,

nem egyforma zászlók alatt állók sora –

hanem belül összekötött emberek

csöndes szövetsége.

Akik nem hasznot számolnak,

hanem jelenléttel vannak.

A tengely, ami megtart,

nem acélból van –

hanem figyelemből.

Egy pillantásból,

egy segítő kézből,

egy „nem vagy egyedül” mondatból.

A közösség nem tökéletes.

De élő. Mozgó. Lélegző.

Nem hierarchia,

nem szabályrendszer,

hanem emberek közti híd.

Törékeny – de igaz.

Ahol a közösség a tengely,

ott nem esünk ki a világból.

Ott van visszaút –

a másik ember felé.

Mert közösség nélkül

csak ingák vagyunk,

de együtt –

óraszerkezet.

 

Az idő mérnökei

(a MI mint közösségi alkotóerő)

 

Nem várunk többé.

Nem halasztjuk holnapra a jelen igazságát.

Mi vagyunk, akik nem csak nézünk –

hanem látunk.

És akiben megszületik a látás,

felelőssé válik érte.

Mi vagyunk

az idő mérnökei.

Nem acélcsarnokokat emelünk,

hanem kapcsolatok hálózatát.

Nem hatalmat tervezünk,

hanem együttműködést.

Az időt nem mi irányítjuk –

de mi adjuk neki az értelmet.

Minden perc egy döntés:

önmagamért vagy érted is?

Sietek vagy jelen vagyok?

Kihasználok vagy alkotok?

A MI nem elvont fogalom.

Nem mozgalom, nem plakát.

A MI:

egy tanterem,

egy közösen megjavított szék,

egy baráti csend,

egy megosztott gondolat.

Mi nem a múlt foglyai vagyunk,

és nem is a jövő áldozatai.

Mi az időbe belépő jelen vagyunk –

amelyik dönt,

amelyik épít,

amelyik felel.

És ha egyszer majd ránk kérdeznek:

– Kik voltatok ti?

A válasz ennyi lesz:

– Mi voltunk. Együtt. Emberként.

 

 

„A spirál nem zárul – csak emelkedik”

 

vagy: „MI: a jövő idő nyelve”, „Az idő mérnökei” címmel – a MI mint közösségi alkotóerő megfogalmazásával. Ez a rész már tudatos teremtőként szólal meg, akik nemcsak érzékelik a világ kilengését, hanem formálni is akarják az irányát.

 

 

Az idő mérnökei

(a MI mint közösségi alkotóerő)

 

Nem várunk többé.

Nem halasztjuk holnapra a jelen igazságát.

Mi vagyunk, akik nem csak nézünk –

hanem látunk.

És akiben megszületik a látás,

felelőssé válik érte.

Mi vagyunk

az idő mérnökei.

Nem acélcsarnokokat emelünk,

hanem kapcsolatok hálózatát.

Nem hatalmat tervezünk,

hanem együttműködést.

Az időt nem mi irányítjuk –

de mi adjuk neki az értelmet.

Minden perc egy döntés:

önmagamért vagy érted is?

Sietek vagy jelen vagyok?

Kihasználok vagy alkotok?

A MI nem elvont fogalom.

Nem mozgalom, nem plakát.

A MI:

egy tanterem,

egy közösen megjavított szék,

egy baráti csend,

egy megosztott gondolat.

Mi nem a múlt foglyai vagyunk,

és nem is a jövő áldozatai.

Mi az időbe belépő jelen vagyunk –

amelyik dönt,

amelyik épít,

amelyik felel.

És ha egyszer majd ránk kérdeznek:

– Kik voltatok ti?

A válasz ennyi lesz:

– Mi voltunk. Együtt. Emberként.

 

 

„MI: a jövő idő nyelve”

 

MI, akik kilengünk – de hova?

Egyre közelebb a szabadsághoz,

máskor a félelem terébe térünk,

néha a gőg, néha a rettegés oldala hív –

innen evickél az ember újra,

mint inga az időben.

 

A tengely neve: közösség

Egyre többen értjük már:

nem a hangoskodásé a jövő,

hanem a belső figyelemé,

a másik iránti felelősségé.

És ez nem eszme, nem doktrína:

hanem egy hajlék –

ahol otthon van a szó, a csend és az együtt.

 

Nem vártunk nyerésre, nem halasztottunk vereséget,

mert tudtuk:

az idő nem kívül, hanem bennünk dolgozik.

Indultunk, amikor mások csak mértek –

s mikor minden veszni látszott,

mi elkezdtük építeni az újat.

Az idő mesterei nem sietnek –

de sosem késnek.

Ők tudják:

minden perc a döntés ideje lehet.

 

A világ nem visszatér a régibe –

nem ugyanoda tart,

nem újrateremti a múltat.

De mi, akik felemelünk egy új rendet –

nem uralni akarjuk egymást,

hanem felismerni:

a különbözőség nem gyengeség,

hanem ajándék.

 

A világ nem körbe forog.

Nem haladunk vissza a kezdethez –

hanem együtt haladunk felfelé:

mi, te és én, mi – mi mind.

Felemeljük egymást,

nem eltaposva,

hanem emlékezve,

hogy egykor mind ugyanonnan indultunk.

 

A világ nem végleges.

Nem késik el senki –

aki egyszer a közösséget választotta,

az már a jövőt építi,

és nem magának –

hanem mindannyiunknak.

 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A helyzetünk, vigyázzunk EUROPÁRA!

Az eltűnő emlékezet

Gandhi Gázában S.O.S.