Politikus és termék „eladása”

 


Politikus és termék „eladása” – amikor a demokrácia marketinggé válik

A politikai marketingben nem érdeke a valóság részletes bemutatása. A politikus nem fogja megmondani, milyen nehéz a társadalom helyzete, nem fogja a választót felelőssé tenni. Ellenkezőleg: kedvez neki, engedményt ígér, reményt ad.

„Jobb lesz neked. Én vagyok a legjobb.”

1. A kapitalizmus logikája: minden eladó

A kapitalizmus világában a marketing alapvető működési elv. A cél egyszerű:

„Vedd meg az én termékemet – ez a világon a legjobb!”

  • A vállalatok versenyeznek a fogyasztókért.
  • Aki több vásárlót győz meg, nagyobb piaci részesedést szerez – mérhetően „ő a legjobb”.
  • A marketing feladata nem a hibák feltárása, hanem az erősségek kiemelése.
  • A reklám ígéretet ad: jobb lesz az életed, ha az én termékemet választod.

Ez a logika áthatja a piacot – és észrevétlenül átszivárgott a politikába is.

2. Politika mint termékértékesítés

A választási kampány nagyon hasonlít egy termék bevezetésére:

Szempont

Termék eladása (kapitalizmus)

Politikai „termék” eladása

Mi a termék?

Fizikai áru / szolgáltatás

Maga a politikus + jövőképe

Üzenet

„Ez a legjobb, vedd meg!”

„Én vagyok a legjobb, válassz engem!”

Versenytárs kezelése

Nem beszélünk róla, csak magunkat dicsérjük

Gyakran lejáratás, karakterrombolás

Marketing célja

Fogyasztó meggyőzése

Választó rábeszélése

Eszközök

Reklám, csomagolás, márka

Kampány, szlogen, plakát, média

Értékelés

Azonnali: eladás, vélemény, visszavitel

4–5 évente: választás, közvélemény-kutatás

Felelősség

Fogyasztóvédelmi, minőségi

Erkölcsi, politikai, társadalmi

Gyengeségek bemutatása?

Nem – az erősségeket hangsúlyozzák

Nem – inkább ígéretek, engedmények, reménykeltés

3. Beépített gondolatok – „a politikus is termék, csak nem visszavihető”

A kapitalizmus sajátja a marketing: el kell adni a portrét. „Vedd meg a termékemet, ez a világon a legjobb!” – ezt halljuk minden reklámban. A piac versenyre épül, és aki több vásárlót szerez, az számokkal igazolja, hogy ő a „legjobb”.

  • A marketing nem a hibákat hirdeti, hanem az erősségeket.
  • A cél: rábeszélni a vevőt, hogy az én termékemet válassza – nem a másikét.

Mi történik a politikában?

  • Itt is termék van: a politikus, az ígéretei, a jövőképe.
  • Ugyanaz az üzenet: „Én vagyok a legjobb!”
  • Ugyanaz a verseny: „Nekem higgy, ne a másiknak!”
  • Ugyanaz az eszköz: reklám, márka, szlogen, csomagolás – csak itt plakátnak hívják.

Csakhogy van egy döntő különbség:

  • A terméket vissza lehet vinni. A politikust nem.
  • A vevőnek fogyasztóvédelme van. A választónak legközelebb négy év múlva lesz új esélye.

Ezért a politikai marketingben nem érdeke a valóság részletes bemutatása. A politikus nem fogja megmondani, milyen nehéz a társadalom helyzete, nem fogja a választót felelőssé tenni. Ellenkezőleg: kedvez neki, engedményt ígér, reményt ad.

„Jobb lesz neked. Én vagyok a legjobb.”

4. Lényeg egy mondatban

A kapitalizmusban terméket, a politikában politikust „adnak el” – a módszer ugyanaz: ígéret, csomagolás, bizalomépítés –, de a következmény nem cserélhető vissza, mert a döntés a közös jövőt formálja.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az eltűnő emlékezet?

A helyzetünk, vigyázzunk EUROPÁRA!

Gandhi Gázában S.O.S.