Rousseau üzenete új értelmet nyer
„VISSZA A TERMÉSZETHEZ!”
– Rousseau üzenete új értelmet nyer. Mert eljön a nap, amikor már nem lesz szükség ránk a gépek világában. Akkor keresni kezdjük:
A válasz talán itt van: egy ásóban, egy palántában, egy illatban, egy napfényes kertben. A kiskert visszaadja a munka örömét, a természet és az ember közös erejét.
Mielőtt eljön az alapjövedelem –jöjjön el az önellátás öröme.
Rousseau több mint 250 éve hirdette: „Vissza a természethez!” – ezzel az emberi szabadságot és önazonosságot kívánta visszaadni egy elidegenedett társadalomban. Ma, a mesterséges intelligencia és robotika korában, ismét hasonló kérdéssel nézünk szembe: mi marad az emberből, ha elveszti munkáját, funkcióját, hasznosságát?
A válasz talán ugyanaz: vissza kell térnünk ahhoz, amit a gépek nem tudnak – a kapcsolódáshoz, az alkotáshoz, a természethez. A kiskert nem csak burgonyát és paradicsomot ad. Visszaadja a munka örömét, a ritmus élményét, a lét értelmét. Látod, mire képes a természet – és mire vagy képes Te magad. A jövő munkahelye talán egy gondozott földdarab lesz. Egy hely, ahol az ember nem fogyaszt, hanem részt vesz a világ teremtésében.
Spirituális nézőpont
Az ember akkor érti meg önmagát, amikor kapcsolatba kerül a Teremtéssel. A gépek nem ismerik a föld illatát, a napkelte csöndjét, a növekedés misztériumát. Az ember azonban – ha engedi – újra részesévé válhat ennek a titoknak. A kiskert – akárcsak egy belső ima – nem hatékonyságot, hanem jelenlétet tanít. Ahogy a mag csendben növekszik, úgy nyílik meg az ember is újra a teremtés rendje felé. Nem menekülés a természethez, hanem visszatérés Istenhez.
„Vissza a természethez!” – Rousseau üzenete és az ember jövője a mesterséges intelligencia korában
1. Mikor és miért mondta Rousseau: „Vissza a természethez”?
Jean-Jacques Rousseau (1712–1778), a francia felvilágosodás egyik legnagyobb hatású gondolkodója, 1750 és 1762 között formálta meg azokat az eszméket, amelyekből a „Vissza a természethez!” felkiáltás született – elsősorban két fő művében:
A mondat – bár nem szó szerint szerepel egyik művében sem – összefoglalja Rousseau alapvető világképét: szerinte az ember eredendően jó, de a társadalom intézményei – különösen a tulajdon, a verseny és a civilizált erkölcs – megrontották. A „természethez való visszatérés” nála erkölcsi, spirituális és nevelési feladat: egy olyan út, amely során az ember visszanyeri belső szabadságát, és újra önazonos lehet. A 18. századi Franciaországban, a városiasodás, az udvari pompát övező dekadencia és a társadalmi egyenlőtlenségek idején Rousseau gondolatai lázadásként hatottak a kor racionalista, mechanikus emberképével szemben.
2. Miért időszerű ma Rousseau? – A természethez való visszatérés új értelmezése
A 21. században egy új, mélyebb válság körvonalazódik. A mesterséges intelligencia, a robotika és az automatizáció alapjaiban változtatja meg az ember szerepét a társadalomban. Már nem csak a gépek gyárakban történő elterjedéséről van szó, hanem arról, hogy az ember funkcióját mint dolgozó, mint haszontermelő lény – gépek és algoritmusok veszik át.
Kérdés: Mi marad akkor az emberből?
A világ ma újraértelmezi Rousseau kérdését: Nem kellene-e visszatérnünk ahhoz, amit az ember „természetesen” tud – élni, alkotni, kapcsolódni, megélni az élet örömét – nem pusztán túlélni azt?
3. Mi lesz az ember munkájával? – Prognózis az AI világában
A Világgazdasági Fórum (WEF) 2023-as jelentése szerint:
Ez azt jelenti, hogy egyszerre lesz jelen tömeges munkanélküliség és emberhiány – csak máshol. A kérdés tehát már nem az, hogy van-e munka, hanem az, hogy mi értelmes, emberhez méltó munka.
4. Mi lehet a válasz? – Az önellátás és a kiskert, mint emberi újjászületés
Az önellátás – különösen a kiskerti gazdálkodás – egyre többször jelenik meg alternatívaként, nemcsak gazdasági, hanem lélektani és spirituális válaszként is:
„Látod, mire képes a természet – és mire vagy képes Te magad!” Ez a felismerés ma talán fontosabb, mint bármikor.
5. Mi lesz az emberiséggel? – A jövő dilemmái és lehetőségei
Ha az ember elveszíti a munkáját mint „funkciót”, elvesztheti az identitását is – ha csak a gazdasági szerepkörében értelmezi önmagát. De ha képes újradefiniálni saját helyét, akkor a jelen válság esély is lehet:
Zárszó – Rousseau örökérvényűsége
Rousseau nem a természetbe való menekülést hirdette, hanem az ember természetének újrafelfedezését. A mai kor embere – a mesterséges világok nyomása alatt – újra elindulhat befelé, és kifelé is: a kertbe, a közösségbe, a teremtésbe. A kérdés már nem csupán filozófiai: Mit jelent embernek lenni – egy olyan korban, ahol már gépek is „gondolkodnak”? A válasz lehet egy ásó, egy palánta, vagy egy együtt dolgozó kéz. Talán ott kezdődik az új világ. Csendben. A természet ölében. Veled.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése